Vihreän Langan logoVihreän Langan logo
Blogi

Atria viherpesee kalkkunaa

Ymräristöä ohistuskaistana käyttävät joutuvat Ekokytän syyniin.

Ymräristöä ohistuskaistana käyttävät joutuvat Ekokytän syyniin.

4.2.2013

Ekokyttä

Ekokyttä valpastui lounasravintola Unicafessa vieraillessaan. Pöytään pystytetyssä Atrian kampanjamainoksessa luki: ”Suomalainen kalkkuna voi hyvin”.

Asiaa tutkiessaan kyttä törmäsi eläinsuojelujärjestö Animalian tietoihin, joiden mukaan Suomessa kalkkunoita kuljetetaan teuraaksi edelleen liian ahtaissa häkeissä ja kalkkunoiden luustonkehitys ei välttämättä pysy lihasten kasvun tahdissa.

Syyte: On tällä kertaa kaksiosainen. Ekokyttä syyttää Atriaa kaunistelevasta mainonnasta ja Hyy-ravintoloiden omistamaa Unicafeta sen tukemisesta.

Puolustus: ”Suomalaisten kalkkunoiden terveys on hyvä. Jälkiviisaana voisi sanoa, että joiltain osin kampanjan sanavalinta on ollut huono. Kampanjajulisteen otsikko ’Rakkaudella kasvatettu’ on ärsyttänyt joitain. Tarkoitus oli viestiä, että tuotantoeläimistä huolehditaan hyvin. Halusimme tuoda kuluttajien tietoon suomalaisen kalkkunan hyvät ominaisuudet”, asiakkuusjohtaja Paula Virtanen Atrialta vastaa.

Toimitusjohtaja Arja Kosonen Hyy-ravintoloista vastaa: ”Uskomme Atrian noudattavan vaadittavia kriteerejä kalkkunanlihan suhteen.”

Tuomio: Langettava. Hyy-ravintoloiden pitää perehtyä kalkkunankasvatuksen epäkohtiin ennen mainostamista. Atria käyttäköön mainoskampanjan verran lisärahaa kalkkunoiden hyvinvointiin.




Haluatko lukea lisää Lankaa? Tilaa nyt uusi viikoittainen uutiskirje täältä.