Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Ekomainos patistaa autokauppaan

23.9.2011

Ekokyttä

Ekokyttä partioi jalkaisin, vaikka autokauppiaat tyrkyttävät erilaisia nelipyöräisiä menopelejä toinen toistaan kovemmilla tarjouksilla. Esimerkiksi saksalainen Opel on pyörittänyt jo hyvän aikaa erityistä Ecoetu-kampanjaa, jossa ”autonsa vähän kuluttavaan Opeliin vaihtava saa päätökselleen merkittävän tukirahan”. Yksi mainoslauseista on, että ”kun kuitenkin ajat, aja tyylillä ja ympäristöä kunnioittaen”.

Syyte: Kaikki eivät aja eivätkä omista autoa, tai he omistavat uudehkon auton, jolloin siirtyminen vähäpäästöisempään malliin ei välttämättä kannata suhteessa auton valmistuksen syömiin luonnonvaroihin. Ecoetu ei riipu siitä, millaista kulkupeliä on vaihtamassa uuteen.

Puolustus: ”Jos hiuksia lähdetään halkomaan, periaatteessa joku voi vaihtaa pienempipäästöisen auton isompipäästöiseen. Mutta edun saaminen esimerkiksi Opelin isompipäästöisiin, sporttisiin malleihin ei onnistu, koska niiden toimitusajat eivät täytä kampanjan ehtoja”, johtaja Harri Jaakkola Metroautosta sanoo.

Tuomio: Autojen myyntitulojen mukaan määräytyvät 30 päiväsakkoa, jotka korvamerkitään pyöräteiden parannushankkeisiin käytettäviksi.

Kirjoitus on julkaistu alunperin 16. syyskuuta ilmestyneessä Vihreässä Langassa.





Viite