Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Irti mun nollaverosta!

Mediapyövelit.
Mediapyövelit mestaavat sopuleita. Taneli Heikka vuorottelee palstalla mediakriitikko Kaino Riesun kanssa, joka käyttää koston pelossa nimimerkkiä.

Mediapyövelit mestaavat sopuleita. Taneli Heikka vuorottelee palstalla mediakriitikko Kaino Riesun kanssa, joka käyttää koston pelossa nimimerkkiä.

7.11.2011

Taneli Heikka

Jos kannattaa suhteellisen korkeita veroja, niitä pitää maksaa itsekin. Hälytyskellot soivat, kun kymmenet pääkirjoitukset ympäri maata vaativat itselleen vapautusta tästä säännöstä.

Hallitus haluaa kerätä sanomalehdiltä rahaa budjettivajeen paikkaamiseksi arvonlisäveron korotuksella. Lehdet ovat valjastaneet koko voimansa kampanjaan nollaveron säilyttämiseksi. Lehdistö, Viestinnän keskusliitto ja ay-liike tuuttaavat maailmalle yksipuolista viestiä maksetuissa ilmoituksissa, pääkirjoituksissa, ”uutisissa” ja viestintätoimiston ylläpitämässä Facebook-kampanjassa.

Irti mun nollaverosta! kaikuu viesti Erkkolasta, Alma Mediasta, Ketoslandiasta ja pienemmistä printtimonopoleista. Kilpailijat ovat kuolleet kolmekymmentä vuotta sitten.

“Viestinnän moniarvoisuus jäämässä ylellisyydeksi.” (Demari 10.9)

“Veroratkaisulla olisi dramaattinen vaikutus viestinnän moniarvoisuuteen Suomessa”. (Helsingin Sanomat 21.8)

“Pienten lehtien katoaminen vähentää median moniarvoisuutta.” (LK 24.8.)

”Lisävero (--) näkyy lehtien lukijoille moniarvoisen sanomalehtikentän rapautumisena.” (Kaleva 17.9.)

Joko kaipaatte tätä moniarvoisuutta, jonka veronkorotus meiltä veisi?

Häpeällinen, kaikesta kriittisyydestä riisuttu kampanja todistaa, kuinka kipeästi keskustelu Suomessa huutaa moniarvoisuutta.

Sanomalehdistö sanoo puolustavansa suomalaista sivistystä, koulutusta, yhteiskunnallista keskustelua ja osaamista, jotka kaikki on rakennettu lehtien ja veroalen – halleluja! – avulla.

Alv:n nosto on helppo mutta väärä etukäteisselitys sille, että levikkien lasku jatkuu ensikin vuonna. Ne laskevat, koska sanomalehtien liiketoimintamallille ei ole tehty mitään 150 vuoteen. Ihmiset viettävät aikaansa muiden viestimien parissa.

Jos veroja ei ole valmis maksamaan itse, pääkirjoitusten linjan hyvinvointivaltion rahoittamiseen soisi muuttuvan. Siitä onkin näkyvissä orastavia esimerkkejä.

”Jotkut varakkaat suomalaiset ovat innostuneet Ranskan ja Yhdysvaltain rikkaiden halukkuudesta maksaa vapaaehtoisesti lisää veroja valtioiden velkakriisien ja taantuman taltuttamiseksi. Se on mainio asia”, tietää Helsingin Sanomat pääkirjoituksessaan ”Rikkaiden tervetulleet verotalkoot” (HS 30.8.)

Vapaaehtoisen veronmaksun asiantuntijana HS siteeraa Sanoma-konsernin omistajiin kuuluvaa Rafaela Seppälää.

Juuri näin! Nollaverokampanja osoittaa, missä lehtikonsernien sydän oikeasti on: mun pakolliset verot nollaan, ja tilalle rikkaiden vapaaehtoinen verotus.

Kirjoittaja on viestintäyrittäjä ja toimittaja. Kirjoitus on julkaistu alun perin 4. marraskuuta ilmestyneessä Vihreässä Langassa.





Viite