Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Kokoomuksen bileet loppuivat

13.9.2012

Jukka Vahti

Tänään torstaina kerrottiin yhden aikakauden poliittisen viestinnän historiassa päättyneen, kun Markkinointi&Mainonta-lehti uutisoi verkkosivuillaan kokoomuksen lopettaneen yhteistyönsä mainostoimisto Bob Helsingin kanssa.

Bob ja kokoomus tekivät kuuden yhteisen vuotensa aikana useita laajaa huomiota ja keskustelua – puolesta ja vastaan – herättäneitä kampanjoita.

Ensimmäinen niistä oli Sauli Niinistön vuoden 2006 presidentinvaalikampanja, joissa Niinistöä kaupattiin kansalle työväen presidenttinä. Sittemmin samasta teemasta nähtiin muitakin muunnelmia toivotalkoineen, vastakkainasettelun aika on ohi-sloganeineen ja vihreän viisine miljoonine eri sävyineen.

Huhujen mukaan mainostoimiston työntekijällä oli jossain vaiheessa oma vakituinen työpisteensä kokoomuksen puoluetoimistolla.

Pitipä tämä paikkansa tai ei, ei liene sattumaa, että juuri tuo samainen kuusi vuotta on ollut kokoomukselle poikkeuksellisen menestyksen aikaa, jolloin puolue on paistatellut gallupeissa suurimpana puolueena ja jolloin se myös lopulta nousi vuoden 2011 eduskuntavaaleissa maan suurimmaksi puolueeksi.

Tuoreimpien kuntavaaligallupien mukaan kokoomus on säilyttämässä lokakuun vaaleissa suurimman puolueen asemansa.

Kampanjoinnin näkökulmasta on kuitenkin hiljalleen tapahtunut se, mikä on niin trendiherkille touhuille kuin imagonrakennukselle ja markkinoinnille ehdottomasti ennemmin uhka kuin mahdollisuus: vuodet vaihtuivat ja niiden myötä myös ajan henki.

Se, mikä näyttäytyi vuosina 2006 tai 2007 uudenlaisena ja rohkeana leikittelynä vakiintuneilla käsitteillä ja stereotypioilla, näyttää viimeistään vuonna 2012 itsetarkoitukselliselta ja ontolta kikkailulta, jonka huomioarvo on kärsinyt pahan inflaation.

Monien mielestä kokoomuksen kampanjat tietysti olivat sellaisia alunperinkin.

Vuoden 2006 nousukauden bileiden vaihduttua vuoden 2012 eurokriisiarkeen vastuullisuutta hokevan pääministeripuolueen pitää keksiä itselleen uusi, taantuma- Suomeen sopiva ilme näyttämättä kuitenkaan ankealta, leikkauspolitiikkaa ajavalta pukumiesten puolueelta.

Ei ihan helppo tehtävä uudelle yhteistyökumppanille, Hasan & Partnersille.

Kirjoittaja on Vihreän Langan toimitussihteeri.





Viite