Vihreän Langan logoVihreän Langan logo
Blogi

Mainosviihdettä

26.5.2010

Lotta Backlund

Käyttäjän Lotta Backlund kuva

Kirjoittaja on stand up -koomikko, kokoomuslainen poliitikko ja toimittaja. Kirjoitus on julkaistu alunperin 21. toukokuuta ilmestyneessä Vihreässä Langassa.

Eduskuntavaalit ovat ajankohtaiset nyt. Eivät tietenkään normaalille ihmiselle, mutta kylläkin meille jotka elämme jotenkin poliittisen maailman sisä- tai edes ulkopiirissä.

Enää ei ole aikaa kytätä, mistä mitäkin kelkkatehdasrahaa on kenenkin kepulaisen tilille tupsahdellut, vaan pitää jo keskittyä myymään niitä tauluja ensi vaaleja varten.

Nyt pitää alkaa spekuloida, ketkä haluavat ja pääsevät ehdokaslistoille eri vaalipiireissä. Tavoitteena on saada kokoon mahdollisimman kattava lista, eli jokaiselle potentiaaliselle äänestäjälle on löydyttävä häntä miellyttävä ehdokas.

So far so good, mutta sitten nämä ihmiset alkavat tehdä vaalimainoksia.

Ehdokkaat eivät ole viestinnän ammattilaisia, eikä ehdokkaalla ole varaa panna niitä vähiä kampanjarahojaan mainostoimiston palveluihin. Sloganit ja vaalilauseet keksitään siis itse tai vaalitiimin avustuksella.

Jostain syystä moni ehdokas uskoo, että äänestäjää ei voiteta puolelleen kertomalla, mitä mieltä on asioista.

Päinvastoin, ehdokkaat taitavat luulla, että kiireinen ja tarkkaavaisuushäiriöinen äänestäjä ei ehdi lukea pitkiä jaaritteluja jostain koulutuspolitiikasta tai verotuksesta (haukotus), vaan heidät pitää voittaa äkkiä puolelleen nokkelalla iskulauseella.

Suurin osa vaalilauseista ei tarkoita mitään – “Tulee kuin metro! – tai ne eivät ole konkreettisia.

Nykyään on täysin mahdotonta vaalilauseesta päätellä mihin puolueeseen ehdokas kuuluu tai mitä asiaa hän ajaa.

Kuka päättää äänestää tiettyä ehdokasta siksi, että hän vakuuttaa olevansa jotain niin geneeristä kuin “Sinun äänesi eduskunnassa” tai ”Suomen ääni Euroopassa”? Eivätkö ne kaikki ole tai olisi sitä?

Mitä kertoo ehdokkaasta tai hänen tulevista tekemisistään parlamentissa tai hänen mielipiteistään se, että hän on ”Täyden kympin nainen”? Kuka ehdokas nyt mainostaisi itseään ”Sellanen kasi miikka -nainen”? Entä ”Lastemme tulevaisuus tehdään tämän päivän päätöksissä”?

No totta mooses, mutta minua äänestäjänä kiinnostaa MITKÄ ne päätökset ovat, ja MITEN sinä aiot niissä äänestää! Olisi hyvä, jos esitteessä tai mainoksessa olisi jokin muukin mielipide kuin vaikka ”Ihminen ensin. Aina.”

Jos yritykset myisivät tuotteita niin kuin ehdokkaat myyvät itseään, kukaan ei ikinä ostaisi mitään, ainakaan tuotteen oikeaan tarkoitukseen.

Kyllä kastelukannujakin voisi mainostaa sloganilla ”Ihminen ensin”, eikä se selostaisi tuotteen sisällöstä yhtään sen enempää.

Tässä pieni pakollinen ajatusharjoitus tuleville ehdokkaille:

Pohdi millä perusteella olet itse äänestänyt jotakuta ehdokasta. Oliko se a) siksi, että hänessä oli hienoja ominaisuuksia, b) siksi, että hänellä oli hyviä ajatuksia, vai c) siksi, että “Ääni minulle on ääni sinulle”.




Haluatko lukea lisää Lankaa? Tilaa nyt uusi viikoittainen uutiskirje täältä.

Vihreä Lanka 3/2019

Lue

Vihreä Lanka

3/19


Sisällysluettelo
Anna palautetta


Twitter

Graafisia maailmanselityksiä -teksti
Hiilen monta hintaa (Lasse Leipola / Iiro Törmä)

Kuva: Pekka Sauri