Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Vedellä jatkettu polttoaine

5.7.2010

Viheridea

Käyttäjän Viheridea kuva

Mikä? Laivojen noki- ja typpioksidipäästöjä voidaan The Economistin mukaan vähentää lisäämällä vettä diesel-polttoaineen joukkoon. Polttomoottorin lämpö rikkoo vesimolekyylit, jolloin vetyatomit rikkovat hiilivetyjä ja happiatomit yhdistyvät hiiliatomien kanssa hiilidioksidiksi.

Miksi? Tutkimusten mukaan laivojen aiheuttamat hiukkaspäästöt aiheuttavat vuosittain jopa 60 000 sydän- ja keuhkosairauksista aiheutuvaa kuolemaa.

Miksi ei? Vesi ja öljy eivät sekoitu, vaan niiden yhdistämiseen tarvitaan sopiva tensidi, eli pinta-aktiivinen aine.
Kölnin yliopiston Reinhard Strey on yrittänyt löytää sopivaa yhdistettä, jonka avulla vesi voisi jakaantua pieninä pisaroina öljyn joukkoon. Vuosien tutkimustyön jälkeen hän uskoo, että tietty oleiinihapon ja amiinien suhde on toimiva ratkaisu. Seoksen avulla vesi paitsi hajoaa öljyn joukkoon myös pysyy siellä, joten polttoainetta voi jopa varastoida.





Viite