Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Jäähyväiset journalismille

28.8.2009

Elina Grundström

Käyttäjän Elina Grundström kuva
Lisää pääkirjoituksia löydät täältä.

Syyskuussa kokoontuva puoluerahoitusta uudistava Tarastin komitea joutuu ymmärrettävästi keskittymään siihen, mistä rahat tulevat eikä siihen, mihin ne menevät.

Komitean tulisi kuitenkin ottaa kantaa ainakin puolueiden viestintätuen käyttöön. Lehdistötuki muutettiin viestintätueksi 2008, mutta sen käyttötarkoitusta ei määritelty kunnolla. Siksi poliittinen journalismi on vaarassa muuttua mainonnaksi.

Viestintätuki muodostaa nyt puolet koko puoluetuesta, mutta sen käyttö ei ole samalla tavalla läpinäkyvää kuin muun puoluetuen. Viestintätuki on yleisesti ohjattu yhtiöille, joiden kirjanpito ei osakeyhtiölain vuoksi ole avointa.

Sen jälkeen, kun viestintätuki vuonna 2008 kasvoi, puolueiden talousjohtajat ja puoluesihteerit ovat alkaneet käyttää näissä yhtiöissä entistä suurempaa valtaa. He eivät aina ole kiinnostuneita journalismista vaan yhtiöiden resursseista.

Tammikuussa 2008 puoluesihteerit sopivat, että lehdistötuen jatkeeksi tarkoitettu viestintätuki annetaan täysmääräisenä puolueita lähellä oleville lehdille ja verkkolehdille.

Nyt heidän muistinsa pätkii ja sopimuksen olemassaolo on alettu kiistää. Viestintärahojen käyttäminen näyttää menevän aivan villiksi. Niistä voi tulla puoluesihteereille kätevä vararahasto mihin tahansa tarpeeseen.

Vanha lehdistötuki takasi päätoimittajien itsenäisyyden, koska se annettiin suoraan medioille. Tällaista journalistista vapautta ei enää ole, koska puolueet voivat teoriassa päättää tuen käytöstä melkein mitä vain ja koska tahansa, vaikka kesken vuoden.

Toivotalkoot, vaalikampanjat ja puolueiden tiedotussivustot eivät ole sitä avointa julkisuutta, jonka kautta poliittinen mielipiteenmuodostus tapahtuu ja kansalaisyhteiskunta rakentuu. Siksi lehdistötuki tulee jollain keinolla uudelleen korvamerkitä poliittiselle journalismille.

Lisäksi puolueiden viestintäyhtiöt on tehtävä läpinäkyviksi niin, ettei viestintärahoja kupata niistä puoluetoimistojen juokseviin kuluihin. Jollei sitten viestintätuen uudistuksen tarkoituksena lopultakin ollut vain puoluetuen kaksinkertaistaminen.





Viite