Vihreän Langan logoVihreän Langan logo
Blogi

Johtaako mainosmies Kiasmaa?

Musta baskeri kommentoi blogissa kaikkea ajankohtaista iskelmästä oopperaan ja katutaiteesta museonäyttelyihin.

Musta baskeri kommentoi blogissa kaikkea ajankohtaista iskelmästä oopperaan ja katutaiteesta museonäyttelyihin.

24.9.2009

Musta baskeri

Suomalainen taidemaailma supisee päivisin lounaalla ja iltaisin kuivan valkoviinin äärellä vain yhdestä aiheesta. Berndt Arell lähtee, kuka tulee tilalle?

Nykytaiteen museon Kiasman johtajan Berndt Arellin siirtyminen suomenruotsalaisen kulttuurisäätiön Svenska kulturfondenin johtoon on yllättänyt kaikki lukuun ottamatta sitä pientä, joukkoa, joka on suhtautunut Arelliin koko ajan varauksella. He toteavat nyt, että Arellin onkin parempi siirtyä laiskempiin hommiin.

Onko johtajan vaihdoksella sitten todellista merkitystä? Kovin paljon se tuskin tulee näkymään näyttelyiden linjassa. Samaa vaatimattomin resurssein tuotettua keskivertoelämystä museo tulee pukkaamaan jatkossakin riippumatta johtajastaan. Pienillä rahoilla ei tehdä ihmeitä.

Paljon mielenkiintoisempaa onkin se, että yksi mies on todettu Kiasmalle korvaamattomaksi. Hyvä mainosmies nimittäin!

Museo siirtää markkinointiviestintänsä vastuun kokonaan Hasan & Partnersille, kun Eka Ruola siirtyi sen palvelukseen edellisestä työpaikastaan PHS:stä. PHS:ssä hän vastasi muun muassa Kiasman juhlavuoden kampanjasta.

Museo tulee siis näyttämään samalta vaikka johtaja vaihtuu, ja ehkä myös tuntumaan. Nykymaailmassa ei olisi ihme vaikka näyttelyitä suunniteltaisiin mainostoimiston ideoiden pohjalta. Linjaahan Hasan & Partnersin luovana johtajan työskentelevä Ruola, että Kiasma on ”aikuisten vekkula”.

Etsi sieltä sitten aitoja elämyksiä ja tosia tunteita. Vekkulasta.

Musta baskeri on kulttuurivaikuttaja, joka käyttää asemansa takia nimimerkkiä. Lisää baskerin blogitekstejä löydät täältä.




Haluatko lukea lisää Lankaa? Tilaa nyt uusi viikoittainen uutiskirje täältä.