Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Aika kuopata vanhentunut dieselvero

13.11.2018

Lasse Leipola

Käyttäjän Lasse Leipola kuva
Lasse Leipola on Vihreän Langan ilmastotoimittaja.

Eduskunta on saamassa eteensä ärtyneiden autoilijoiden pikavauhdilla keräämän kansalaisaloitteen. Tavoitteena on lakkauttaa niin sanottu dieselvero.

Oikealta nimeltään käyttövoimaveron tarkoituksena on tasata bensiini- ja dieselautojen käyttökustannuksia. Sekä dieselistä että bensiinistä maksetaan polttoaineveroa, mutta dieselistä perittävä vero on alempi kuin bensiinistä, koska valtio on halunnut tukea ammattiautoilua.

Tämän seurauksena dieselauto on perinteisesti ollut edullisempi valinta myös paljon ajavalle tavalliselle kuluttajalle.

Dieselin alempi vero on myös yksi merkittävimmistä ympäristölle haitallisista tuista, jonka kautta valtio tukee fossiilisten polttoaineiden käyttöä vuosittain lähes 800 miljoonalla eurolla.

Yksinkertaistaen käyttövoimavero on siis vuosittainen könttämaksu, jolla saa tämän alennuksen jokaisesta polttoainelitrasta. Tosin käyttövoimaveroa peritään kaikista autoista, joiden ”käyttövoima” on muuta kuin bensiiniä.

Siten käyttövoimaveroa joutuvat maksamaan myös sähkö- ja kaasuautoilijat. Ja joutuisivat maksamaan jatkossakin, sillä kansalaisaloitteessa ei ole kyse käyttövoimaveron lakkauttamisesta vaan siitä, että dieselautoille annettaisiin vapautus.


Dieselveron eli käyttövoimaveron logiikka
on vanhan maailman ilmastoa lämmittävää logiikkaa. Siinä ei makseta päästöistä vaan oikeudesta päästellä edullisemmin.

Jokaiselta litralta jo nykyisin maksettavat polttoaineverot ovat paljon fiksumpi tapa vähentää päästöjä, sillä ne kannustavat pienempään kulutukseen. Verojen tulisi tosin olla nykyistä huomattavasti korkeammat, sillä liikenteen päästöt eivät vähene nykytoimilla.

Ilmastonmuutoksen hillinnän aikakaudella ei ole enää perusteita antaa ammattiautoilijoillekaan helpotuksia vähäpäästöisyyteen kannustavista veroista. Kaikkien pitää ajaa tulevaisuudessa vähemmän, tai tehdä se ainakin huomattavasti vähäpäästöisemmin.

Jos valtio haluaa pitää kiinni käyttövoimaverosta, joka tuottaa nykyisin noin 300 miljoonaa euroa vuodessa, voisi veron uudistaa sähköistä liikennettä tukevaksi polttomoottoriveroksi.


Dieselautoilijat käyvät nyt kierroksilla, koska käyttövoimaveron perusteena käytetty hintaero on kutistunut ja paikoin jopa kääntynyt bensiinin eduksi. Dieselin hinta on ollut pitkään nousussa, ja lähestyvän talven lämmitystarve nostaa kysyntää entisestään.

Dieselautoilijan ärtymys on helppo ymmärtää, sillä se alennus, mistä he ovat käyttövoimaverolla maksaneet, ei enää näy huoltoasemilla. Alennus toki on yhä hinnassa, ja ilman sitä dieselin hinta huitelisi jo nyt aivan toisissa lukemissa.

Dieselin hinnannousu iskee arkaan paikkaan, sillä auto on monelle tärkeä osa arkea ja polttoaineen vaihtaminen dieselistä bensiiniin vaatii myös auton vaihtoa.

Vaikka syyt eivät tällä kertaa liity ilmastonmuutoksen hillintään, kyseessä on hyvä esimerkki tulevasta. Ilmastoa lämmittävien päästöjen aiheuttaminen ei nimittäin voi enää jatkossa olla pelkästään moraalisesti paheksuttua vaan sen pitää näkyä myös lompakossa.





Viite