Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Auto ei sovi ydinkeskustaan, eikä siihen tunneli auta

20.9.2019

Sammeli Heikkinen

Käyttäjän Sammeli Heikkinen kuva
Sammeli Heikkinen on Vihreän Langan vs. päätoimittaja.

Puolentoista miljardin euron vippaskonsti. Sellainen on keskustatunneli, jonka rakentamista Helsingissä pohditaan. Sillä vippaskonstilla sovitetaan yhteen kahta yhteensopimatonta systeemiä: kivikaupunkia ja yksityisautoa.

Kivikaupunki – kaupungin ydinkeskusta – tavoittelee tiiviyttä ja tehokkuutta, tilansäästöä. Rakennuksissa on useampia kerroksia, ja ne ovat lähellä toisiaan. Kalliille tonttimaalle ei kannata jättää joutotilaa.

Yksityisautoilu vetoaa mukavuudenhaluun ja vapaudenkaipuuseen. Tilan- ja materiankäyttö on holtitonta: yhden ihmisen liikkumiseen tarvitaan yli tuhatkiloinen metalli-, muovi- ja komposiittimateriaalirakenne, joka vie kymmenisen neliömetriä tilaa minne tahansa se meneekin.

Yksityisautoilu sopii tehokkaaseen kaupunkirakenteeseen huonosti.

Kun käännän tietokoneen näytöstä katsettani hieman oikealle, näen toimituksen ikkunasta palan Suomen kalleinta tonttimaata Helsingin ydinkeskustassa. Se on suurimmaksi osaksi varattu yksityisautoille. Ja useat näkemistäni autoista seisovat parkissa, viemässä arvokasta kaupunkitilaa käyttämättömänä.


Henkilöautosta ei pääse eroon. Jos joku tulee autolla keskustaan ja jalkautuu, tyhjä auto jää jälkeen viemään tilaa kaikelta muulta: jalankulkijoilta, pyöräilijöiltä, kuljetusajoneuvoilta, joukkoliikenteeltä, takseilta. Sitä tilaa, jota pitäisi käyttää mahdollisimman tehokkaasti.

Selvitimme taannoin Vihreässä Langassa, miten paljon henkilöautoa keskimäärin käytetään. Sitä käytetään alle tunnin päivässä.

Henkilöauto on myös hyvin sopiva nimitys, sillä kivikaupungissa autossa matkustaa useimmiten yksi ainoa ihminen. Helsingin ydinkeskustaan tulevissa autoissa on keskimäärin 1,2 henkilöä.

Jos asuntoja käytettäisiin yhtä tehottomasti, sinkku omistaisi viiden huoneen asunnon, jossa kävisi nukkumassa yön kerran viikossa.


Hanki maksullinen
koulutus. Hanki lainarahalla kulkuväline, joka maksaa tuhansia tai kymmeniä tuhansia euroja ja menettää arvoaan jatkuvasti. Osta polttoainetta, jonka käyttö kiihdyttää globaalia muutosta, joka aiheuttaa vaikeuksia viimeistään lapsillesi. Käytä liikennejärjestelmää muutama kymmenen minuuttia vuorokaudessa, mutta huolehdi ja maksa siitä koko ajan.

Jos henkilöautoon nojaavaa liikennejärjestelmää alettaisiin suunnitella nyt, sitä tuskin kannattaisi kukaan. No, kokoomuksesta ei voi olla varma.

Henkilöauto on hyvä, jos muuta ei ole tarjolla. Esimerkiksi Suomesta suuri osa on niin harvaan asuttua, että mielekkään joukkoliikenteen järjestäminen on kallista ja hankalaa. Siellä henkilöauto toimii.

Helsingin keskustassa on metro, ratikka, busseja, kaupunkipyöriä, jalkakäytäviä ja pyöräteitä. Vaihtoehtoja henkilöautolle riittää.


Henkilöauto on
liikennejärjestelmänä niin kallis kansalaiselle, että sen käyttö pitää mahdollistaa myös siellä, missä siinä ei ole järkeä.

Siksi kivikaupunkia on väännetty autoilun ympärille. Tiiviyden ja tehokkuuden ihanteesta tingitään, sillä tehoton henkilöautosysteemi vie tilaa riippumatta siitä, onko henkilöauto liikkeessä vai ei.

Ilmanlaatua pilaavat pienhiukkaspäästöt hyväksytään itsestäänselvyytenä ja kaupunkikuvan annetaan hautautua henkilöautojen masentavaan massamuotoiluun.

Näin tehdään siitä huolimatta, että suurin osa helsinkiläisistä kotitalouksista on autottomia. Tätä on tietenkin vaikea uskoa, sillä julkisuudessa henkilöautoilu esitetään edelleen useimmiten normina, tavallisen kansalaisen puuhana.


Kohtuuton yksityisautoilu
on tila- ja päästöongelma. Helsingin strategioissa ja toimenpideohjelmissa sitä halutaan vähentää.

Keskustatunneli on – toivottavasti viimeinen – epätoivoinen yritys taistella henkilöautolle tilaa ydinkeskustassa. Vippaskonsti, jolla auto saataisiin pidettyä sille sopimattomassa ympäristössä, vaikka maan alle piilotettuna.

Mitään oikeaa tarvetta tunnelille ei ole. Sen suunniteltua linjaa kulkee jo kallis liikennejärjestelmä, jolla tehdään päivittäin satoja tuhansia matkoja. Siis metro.

Autoilua voi vähentää ydinkeskustan ruuhkamaksuilla ja lisäämällä joukkoliikenne- ja kävelykatuja. Siihen ei tarvita mielettömän kallista tunnelia.

yksityisautoilu  Helsinki  keskustatunneli 





Viite