Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Piper / Flickr (CC-BY)

Kaksi lentokonetta taivaalla
Ruuhkaa taivaalla. Lentoliikenne ja siitä aiheutuvat päästöt kasvavat vesittäen samalla muualla yhteiskunnassa tehtäviä päästövähennyksiä.Piper / Flickr (CC-BY)

Ruuhkaa taivaalla. Lentoliikenne ja siitä aiheutuvat päästöt kasvavat vesittäen samalla muualla yhteiskunnassa tehtäviä päästövähennyksiä.

Lentovero Suomeen? Uusi kansalaisaloite haluaa hillitä lentämisen päästöjä

2.5.2019 11.15

Lasse Leipola

Eduskunnan on aloitettava lentoveron valmistelu, esittää tänään torstaina käynnistynyt kansalaisaloite. Aloitteessa edellytetään, että lentoverolla pyritään mahdollisimman tehokkaaseen ympäristöohjaukseen.

”Vero voisi olla melko suurikin. Mutta Ruotsin 6–40 euron lentovero antaa esimerkin siitä, mikä on realistista”, kansalaisaloitteen alulle laittanut Silja Jääskeläinen kertoo.

Kansalaisaloitteen tueksi on käynnistetty yksityishenkilöiden pyörittämä kampanja, jota ympäristöjärjestö Maan ystävät tukee. Kampanjaa tukevat muun muassa kirjailija Risto Isomäki, tähtitieteilijä Esko Valtaoja ja Suomen luonnonsuojeluliiton ilmastoasiantuntija Otto Bruun.

Jääskeläinen sanoo, että idea veroa ajavasta kansalaisaloitteesta syntyi viime syksynä toisten lentomatkustamisen aiheuttamista ristiriitaisista tuntemuksista.

”Vaikka itse olen pitkään pitänyt lentämistä lähinnä ilmastorikoksena, olen aina hymyillyt kannustavasti toisten intoillessa kaukomatkoistaan. Ilonpilaaminen on pelottanut liikaa.”

Hän sanoo, että lentoverokampanja antaa mahdollisuuden kanavoida tätä ahdistusta rakentavalla tavalla.

”Tässä tilanteessa pitää pystyä karsimaan jostain. Lentämisestä olisi helppo lähteä, sillä sen hiilijalanjälki on suuri, ja se on monille kuitenkin ylellisyyttä.”


Aloitteessa muistutetaan, että lentomatkustamista suositaan verotuksessa. Esimerkiksi lentopolttoainetta ei veroteta. Jääskeläinen toivoo, että keskustelu lentoverosta voisi lisätä kansainvälistä painetta polttoaineiden verovapauden lopettamiseksi.

Aloitetekstissä ehdotetaan selvitettäväksi, voidaanko verotuottoja ohjata ympäristön hyväksi.

”Hiilinielujen kasvattaminen esimerkiksi metsittämällä voisi olla yksi kohde. Tai sitten lentoliikenteen biopolttoaineiden tukeminen. Ensisijainen tavoite on kuitenkin vähentää lentämistä, koska on vaikea nähdä, miten lentämistä voisi kompensoida niin että päästöt tulevat täysimääräisesti hyvitettyä”, Jääskeläinen sanoo.

Hänen mukaansa aloitetekstissä ei haluttu kuitenkaan rajata veron käyttöä liian tarkkaan, ettei kukaan lentoveroa kannattava jätä aloitetta allekirjoittamatta sen takia.

Aloiteteksti jättääkin eduskunnalle varsin vapaat kädet lentoveron mahdollisen toteutuksen suhteen.

Jos aloite saa puolen vuoden aikana vähintään 50 000 allekirjoitusta, se päätyy eduskunnan käsiteltäväksi.


Lentovero on ollut Ruotsissa
käytössä vuoden verran. Aiemmin tänä keväänä uutisoitiin, että matkustajamäärät olivat alkuvuodesta noin viisi prosenttia pienemmät kuin vuotta aiemmin.

Veron suuruus vaihtelee matkan pituuden mukaan. Lyhyistä Euroopan sisäisistä lennoista joutuu maksamaan noin kuusi euroa. Mannertenvälisillä lennoilla summa nousee noin 40 euroon.

Koska vero ei ole kovinkaan suuri, on arvioitu, että muutoksen taustalla on myös muita tekijöitä kuten lisääntynyt tietoisuus lentämisen haitallisista ilmastovaikutuksista.

Lentämiseen kohdistuvia veroja on käytössä monessa muussakin maassa. Esimerkiksi Saksassa ja Ranskassa lentoverot ovat olleet käytössä 1990-luvulta lähtien.

Suomessakin ulkomaanlentoja verotettiin 1990-luvun laman aikana muutama vuosi.

lentovero  lentäminen  ilmasto  ilmastonmuutos  päästöt  päästövähennykset  verotus  kansalaisaloite 



Haluatko lukea lisää Lankaa? Tilaa nyt uusi viikoittainen uutiskirje täältä.

Vihreä Lanka 3/2019

Lue

Vihreä Lanka

3/19


Sisällysluettelo
Anna palautetta


Twitter

Graafisia maailmanselityksiä -teksti
Hiilen monta hintaa (Lasse Leipola / Iiro Törmä)

Kuva: Pekka Sauri