Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Sammeli Heikkinen

Kevyttä liikennettä? Tällainen henkilöauto voisi mennä kevytautosta, jos siihen asennetaan nopeudenrajoitin.Sammeli Heikkinen

Kevyttä liikennettä? Tällainen henkilöauto voisi mennä kevytautosta, jos siihen asennetaan nopeudenrajoitin.

Liikenteen päästöt pitää saada nollaan – samaan aikaan hallitus haluaa koululaisista autoilijoita

13.12.2018 14.13

Riikka Suominen

Liikenteen päästöt on pudotettava nollaan lähivuosikymmeninä, linjasi liikenne- ja viestintäministeriö keskiviikkona. Juuri ennen sitä, tiistaina, eduskunnan liikennevaliokunta hyväksyi autoilun ikärajan laskun 15-vuoteen.

15–17-vuotiaille halutaan sallia niin kutsutut kevytautot. Ne ovat tavallisia henkilöautoja, joissa on nopeudenrajoitin. Jos liikennevaliokunta saa tahtonsa läpi, koululaiset saavat ajella autoilla 60 kilometriä tunnissa.

”Esityksen tavoitteena on mahdollistaa uusi liikkumisen muoto erityisesti nuorille, 15–17-vuotiaille”, lukee lakialoitteessa.

Samaan aikaan, kun ilmastokriisin vuoksi on välttämätöntä selvästi lisätä kävelyn ja pyöräilyn osuutta kuljetuista matkoista, halutaan jo 15-vuotiaille mahdollisuus päästä auton rattiin.


Toki nuorilla on ollut jo aiemmin
mahdollisuus mopoautoilla. Oikea henkilöauto on kuitenkin kolme kertaa painavampi kuin mopauto.

”Mopoautothan ovat epämukavia, mutta toisaalta niiden ruohonleikkurimoottorit ovat pienipäästöisiä. Kun näillä kevytautoilla körötellään viittäkymppiä isomoottorisella autolla, se kulutus on ihan toista luokkaa”, huomauttaa vihreän eduskuntaryhmän poliittinen sihteeri Timo Juurikkala.

Mopoauto saa painaa enintään 450 kiloa, eikä sillä pääse kovempaa kuin 45 kilometriä tunnissa.

Nimestään huolimatta kevytauto saa valiokunnan mietinnön mukaan painaa jopa 1 500 kiloa, jos kyseessä on polttomoottoriauto ja peräti 1 800 kiloa, jos se on sähköauto. Suomalaisten henkilöautojen keskipaino on 1580 kiloa.


Muutoksen ympäristövaikutukset
on ministeriössä arvioitu pieniksi. Polttoaineen kulutus ja tieliikenteen kokonaispäästöt kasvaisivat noin 0,1—0,3 prosenttia. Kasvu ei ole suuri, mutta suunta on väärä, kun tavoitteena on päästötön liikenne.

Vihreät haluaa muuttaa systeemiä autoilusta kohti joukkoliikennettä. Niin sanotuissa kevytautoissa päästöjä suurempi ongelma on nuorten kasvattaminen yksityisautoilijoiksi.

”Tämä kuulostaa amerikkalaiselta mallilta, jossa ajokortti saadaan 16-vuotiaana, päästään itsenäisiksi autoilijoiksi ja opitaan autoyhteiskuntaan", sanoo vihreiden varapuheenjohtaja Veli Liikanen.

kevyt liikenne  kevytautot  mopoautot  yksityisautoilu  autoilu  joukkoliikenne  liikennepolitiikka  liikenteen päästöt 



Haluatko lukea lisää Lankaa? Tilaa nyt uusi viikoittainen uutiskirje täältä.