Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Rohkeutta taivaasta. Mainostoimisto Taivas ehdotti kampanjan teemaksi rohkeutta luettuaan vihreiden ohjelmia.

Rohkeutta taivaasta. Mainostoimisto Taivas ehdotti kampanjan teemaksi rohkeutta luettuaan vihreiden ohjelmia.

Kaikkien aikojen rohkein kampanja

2.10.2008 11.04

Jussi Karmala

Ylipainoinen, Crocseihin pukeutunut pariskunta keinuttaa puuta riippumatossa. ”Rohkeutta on... suojella luontoa”, lukee kuvan yllä. Tämä on vihreiden kuntavaalimainos 2008.

Häh? Missä ovat ilmasto, energia ja peruspalvelut?

”Vihreiden vaalikampanjan on tarkoituskin herättää kysymyksiä, joihin ehdokkaat sitten voivat vastata kaduilla ja vaalimökeillä”, vihreiden kampanjapäällikkö Ville Tuominen selvittää vihreiden uutta kuntavaali-ilmettä.

Kampanjan teema on rohkeus, jota mainostoimisto Taivas ehdotti luettuaan vihreiden ohjelmia.

Rami Niemen piirtämissä mainoksissa seikkailevat pyöreät hahmot, joiden mukaan rohkeutta on ajatella pieniä, ymmärtää erilaisuutta, pitää kaupunki elossa, investoida ihmiseen ja suosia joukkoliikennettä.

”Julisteet kertovat arvoista, sillä valtakunnallisessa kampanjassa emme voi esittää konkreettisia ratkaisuja joka kuntaan”, Tuominen sanoo.

Vaalimainokset ovat vain osa kampanjaa. Ensi viikolla vihreät julkistavat esimerkiksi ilmastoreformin, jossa kerrotaan, miten ilmastonmuutosta voidaan torjua kunnissa.

Lisäksi vihreät avaa nettiin rohkeuttaon.fi-sivuston, jolle voi lähettää videoita, tekstiviestejä ja äänitiedostoja. Niissä ihmiset voivat kertoa itse, mikä on rohkeutta. Vihreät keräävät sivulta käyttökelpoisia ideoita politiikkaan.

Tuomisen mielestä kuntavaalikampanja on kaikkien aikojen rohkein vihreä kampanja. Pyrkimyksenä oli murtaa poliittisen mainonnan kaavoja.

Mutta miksi julisteiden hahmot ovat niin pulleita, tässä ylipainon ja diabeteksen riivaamassa maassa?

”Halusimme välttää sankarikuvastoa ja korostaa, että rohkeita asioita tekevät ihan tavalliset ihmiset.”




Viite