Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Biopolttoaineille pian päästörajat

4.4.2008 0.00

Taina Tervonen

Eurooppa-neuvosto päättää tässä kuussa, kuinka paljon kasvihuonekaasuja biopolttoaine voi aiheuttaa, jotta se saa julkista tukea. EU-komission kanta on, että säästön pitää olla vähintään 30 prosenttia fossiiliseen polttoaineeseen verrattuna, EU-parlamentin ympäristövaliokunta on ajanut 50 prosentin kriteeriä.

Kriteerit ratkaisevat, mitkä aineet kelpaavat biopolttoaineiksi. Esimerkiksi nykyisellä tavalla Euroopassa viljeltävä sokerijuurikas ei 50 prosentin kriteerillä kelpaisi enää biopolttoaineen raaka-aineeksi.

Ympäristövaliokunnan biopolttoainemietinnön raportoija, hollantilainen sosialistiryhmän europarlamentaarikko Dorette Corbey uskoo neuvoston kallistuvan ympäristövaliokunnan kannalle tai ainakin parantavan komission esitystä.

”Useat jäsenmaat kannattavat tiukempia kestävyyskriteerejä”, Corbey sanoo. Parlamentin mietinnössä korostetaan, ettei energiakasvien viljely saa johtaa metsien hävittämiseen, ruokatalouden tai vesivarojen vaarantamiseen.

”Tärkeää on luoda toimivat mekanismit, joilla kriteerejä voidaan valvoa”, Corbey sanoo.


Komissio on toistaiseksi pitänyt sitkeästi kiinni kannastaan. Maatalouskomissaari Mariann Fischer Boëlin ilmoitti maaliskuun huippukokouksen aikoihin, että komissio on tietoinen kritiikistä ja katsoo esityksensä vastaavan siihen.

”Komission esitys on suoraa seurausta autoteollisuuden sekä sokerintuottajien lobbauksesta”, kritisoi luxemburgilainen vihreä europarlamentaarikko Claude Turmes, joka valmistelee ilmasto- ja energiapakettiin kuuluvaa direktiiviä uusiutuvista energiavaroista.

”Biopolttoaineet eivät ole huono asia, jos raaka-aineena käytetään esimerkiksi maatalouden ja teollisuuden jätettä”, hän sanoo.

Biopolttoaineiden päästörajoista neuvotellaan uudelleen parlamentissa ennen direktiivin hyväksymistä täysistunnossa vuoden loppuun mennessä. Ilmasto- ja energiapaketin arvellaan valmistuvan samoihin aikoihin, parhaillaan paketti on parlamentin valiokuntien käsittelyssä.


Vuosi sitten Eurooppa-neuvosto sitoutui nostamaan biopolttoaineiden osuutta liikenteessä kahdesta prosentista 10 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Tavoite sisällytettiin komission tammikuussa julkaisemaan ilmasto- ja energiapakettiin.

Maaliskuussa Eurooppa-neuvosto ilmoitti olevansa valmis tarkistamaan biopolttoaineille asettuja tavoitteita.Tutkimukset ovat osoittaneet, että niin sanotut ensimmäisen sukupolven biopolttoaineet, jotka valmistetaan ruokakasveista, aiheuttavat enemmän päästöjä kuin fossiiliset polttoaineet tarkasteltaessa koko tuotantoketjua.


Lisää aiheesta:



Viite