Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Mikael Ahlfors

Yrittäjä Jukka Järvinen sähköautonsa ohjaamossa.
Päästöt alas. Yrittäjä ja sähköautoaktivisti Jukka Järvinen on ajanut sähköautolla koko 2000-luvun. ”Sähköauto olisi paras tapa vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä ja pakokaasujen pienhiukkasia”, Järvinen sanoo. Mikael Ahlfors

Päästöt alas. Yrittäjä ja sähköautoaktivisti Jukka Järvinen on ajanut sähköautolla koko 2000-luvun. ”Sähköauto olisi paras tapa vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä ja pakokaasujen pienhiukkasia”, Järvinen sanoo.

Suomalainen sähköauto talkoilla tuotantoon

18.4.2008 0.00

Hanna Eriksson

Suomalaiset voivat todennäköisesti vuoden kuluessa ajaa vanhat bensiini-Corollansa korjaamolle ja saada ne takaisin sähköautoiksi muunnettuina. Sähköautoaktiivien Sähköautot – nyt! -yhteisö aikoo saada ensimmäiset kehittelemänsä sähköautot tilaajille tämän vuoden lopussa, vaikka prototyypin suunnittelu on vielä pahasti kesken.

”Syksyn aikana koetamme saada käyttövoiman vaihtamiseen tarvittavat järjestelmät kuntoon ja prototyypin valmiiksi”, yhteisön puuhamies Jiri Räsänen sanoo.


Sähköauton suunnittelua on tehty tämän kevään aikana suomalaisessa internetyhteisössä sähköpostin ja verkkosivujen välityksellä. Yhteisö suunnittelee vapaaehtoistyönä, miten sähkötekniikka saadaan helpoimmin asennettua polttomoottorin tilalle. Mukana on muun muassa yrittäjiä, innokkaita amatöörejä sekä ihmisiä auto- ja sähkötekniikan aloilta.

Kun suunnittelutyö on valmis, tulokset ovat kaikkien, niin yksityisten kuin yritystenkin käytettävissä. Sähköautoaktiivit aikovat saada autojen sähkömoottorit nyrkkipajoista sarjatuotantoon. Autot kulkevat litiumakuilla.

”Tavoitteena on, että sähkötekniikan asennus olisi mahdollisimman yksinkertaista ja veisi autokorjaamolta korkeintaan päivän. Polttomoottorilta jäävään tilaan asennetaan yhtenä pakettina akut ja sähkömoottori hallintajärjestelmineen”, toinen sähköautoyhteisön aktiivi Santeri Lanér selvittää.

Ennen ensimmäisen prototyypin valmistumista pitää kuitenkin ratkaista vielä monta ongelmaa.

”Ihmiset tekevät nyt dynamiikkalaskelmia ja etsivät sähkömoottorin ja auton muun tekniikan yhdistäviä komponentteja”, sanoo yrittäjä ja sähköautoaktivisti Jukka Järvinen.

Järvinen on perustamassa yritystä, joka alkaa integroida sähkötekniikkaa polttomoottoreiden tilalle autoihin.


Polttomoottorilla kulkevan auton muuttaminen sähköautoksi maksaa yhteisön laskelmien mukaan runsaat 20 000 euroa. Sähkömoottorin voi asentaa myös vanhaan autoon, joten valmiin sähköauton hinta riippuu rungon hinnasta. Tavoitteena on tehdä sähköautosta hinnaltaan kilpailukykyinen bensiiniauton kanssa.

Yhteisön perustamalla Sähköautot.fi-sivustolla noin kolmesataa ihmistä on ilmoittanut hankkivansa sähköauton erittäin tai hyvin todennäköisesti kahden vuoden kuluessa. Tämän lisäksi Pohjoismaiden suurin sähköautojen jälleenmyyjä, norjalainen Enviro Elbilsalg on tilannut 300 autoa. Ensimmäiset valmiit autot toimitetaan sille syksyllä. Automalliksi on sovittu Toyota Corolla.

Sähköauton tilaus yhteisön kautta toimii talopaketin tapaan. Sähköautoon tarvittavat osat tulevat valmiina, mutta jonkun pitää asentaa ne paikoilleen.

”Toivomme, että syntyy yrityksiä, jotka alkavat itsenäisesti muuntaa autoja sähköautoiksi”, Räsänen sanoo.

”Teemme nyt kyselyn Ruotsissa ja selvitämme, olisiko muualla maailmassa innostusta kopioida suunnittelemaamme mallia tai tulla mukaan yhteistilauksiin”, Jiri Räsänen sanoo.


Ruotsissa sähköautoilu on jo yleistä. Tukholman kaupunki ja energiayhtiö Fortum aloittivat juuri yhteistyöhankkeen, jolla edistetään ladattavien sähköhybridiautojen käyttöä. Tukholmaan on tarkoitus pystyttää tänä vuonna tolppia, joissa autoilijat voivat ladata autonsa.

”Sähköautot olisi Suomessakin tehokas tapa vähentää hiilidioksidipäästöjä. Jos käytetään ladattavia hybridiautoja, merkittävä osa tarvittavasta energiasta voitaisiin tuottaa päästöttömästi”, Fortumin tutkimuksen- ja kehityksen ohjelmapäällikkö Eero Vartiainen sanoo.

Liikenneneuvos Risto Saari liikenne- ja viestintäministeriöstä toteaa, että Suomessa seurataan, miten autoverouudistus vaikuttaa autokantaan.

”Jos hybridiautot yleistyvät, voimme pohtia, pitäisikö latausverkosto rakentaa Suomeenkin.”




Viite