Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Linnun tietä

2.2.2007 19.35

Jussi Laitinen

Lentokone on usein halvin julkinen kulkuväline. 

Finnairin MD-11-koneen nokka
Kilpailu kiristää. Lentolippujen hinnat ovat laskeneet Euroopassa 30 prosenttia viidessä vuodessa.

Matkakustannusten vertailutaulukko välillä Helsinki-Oulu-Helsinki ajalla 2.-4.2.2007. Hinnat ja matka-ajat: lentokone 127 €/2 h, linja-auto 139 €/18 h, Pendolino 140 €/12 h, Intercity 129 €/14 h, henkilöauto 116 €/16 h. Haut on tehty 11.1. Vertailu on suuntaa antava. Lentolipun hinta riippuu päivästä ja tarjouksista, vertailun hinta on kysytty Finnairilta. Autoilun kustannuksiin vaikuttaa bensiinin kulutus ja hinta sekä se, laskeeko mukaan verot, huoltomaksut ja auton hankinnan. Automatkan hinta on laskettu kulutuksella 8 l/100 km, bensan hinnalla 1,12 €/l. Vihreiden naisten pääsihteeri Elina Hatakka ja puheenjohtaja Mari Puoskari kävivät syyskuussa Oulussa työmatkalla. Hatakka selvitti matkan hintaa ja huomasi, että halvinta oli lentää. ”Olin raivoissani!” Hatakka muistelee.

Tuokio internetissä osoittaa, että lentokone on usein halvin julkinen kulkuneuvo kotimaanmatkailussa. Helsingistä Ouluun ja takaisin pääsee lentäen hiukan halvemmalla kuin junalla, jos paikan varaa kolme viikkoa ennen lähtöä. Kun hinnat ovat lähes samat, säästetty aika houkuttaa: 650 kilometriä taittuu koneella tunnissa, mutta nopeinkin Pendolino käyttää siihen yli viisi ja puoli tuntia. 

Kyseessä ei ole yksittäinen tarjous – ne ovat vielä halvempia – vaan johdonmukainen kehitys, jossa juna- ja bussilippujen hinta nousee ja lentäminen halpenee. Nyt hinnat alkavat olla samalla tasolla. Uudet lentoyhtiöt tungeksivat Suomen markkinoille, ja kova kilpailu näkyy hinnoissa. Vihreän Langan vertailua ei kuitenkaan voittanut halpalentoyhtiö vaan Finnair.

”Oulun ja Helsingin välillä on kilpailua, joka laskee hintoja”, Finnairin viestintäpäällikkö Taneli Hassinen toteaa. Hassinen ei usko, että kotimaan hinnat laskevat enää paljon.

”Jatkossa tulee kannattavuusrajat vastaan.” Hassisen mukaan lentojen hinnat ovat Euroopassa laskeneet 30 prosenttia viidessä vuodessa.

 

Langan vertailussa henkilöauto ja lentokone olivat halvimmat kulkuvälineet. Juna ja linja-auto maksoivat eniten. Miten näin järjetön tilanne on syntynyt?

Yksityisautoilun hinta nousee reippaasti, kun mukaan lasketaan pääomakulut, muistuttaa liikenneministeriön tarkastaja Harri Uusnäkki. Autoilun kustannuksiin vaikuttaa myös verotus, jota järkeistetään parhaillaan niin, että autoa verotetaan käyttöasteen mukaan.

”Viron mallista voisi ottaa oppia. Siellä vero määräytyy auton koon ja päästöjen mukaan. Hummerilla ajo tulee kalliiksi.”

 

Liikenneministeri Susanna Huovinen sanoi tammikuun puolivälissä, että liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä voisi hillitä Suomessa verotuksen avulla.

”Joukkoliikenteen hintoja voi laskea lähinnä parantamalla käyttöastetta ja laskemalla palkkoja”, Uusnäkki sanoo. ”Bussikilometrin hinnasta 60 prosenttia on palkkaa ja eläkemaksuja.”

Yksi keino on valtion tuet, jotka ovat poliittisia valintoja. ”On priorisointikysymys, annetaanko rahaa raiteille vai maanteille vai tuetaanko kaupunkiliikennettä”, Uusnäkki sanoo.

Lentoverot ja lentoliikenteen päästömaksut ovat EU-komission asialistalla, mutta toistaiseksi ne eivät ole nostamassa Oulun-lennon hintaa.

Hatakan ja Puoskarin matka sujui nopeasti ja edullisesti. Vaikka vihreiden periaatteena on välttää lentämistä, kiireiden vuoksi naiset valitsivat lentokoneen.




Viite