Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Laidasta toiseen

21.9.2006 6.00

Eno

Ei ole täysin sattumaa, kummalla puolella tietä ajetaan.

Tietämätön kysyy:

Miksi kuljettaja on sijoitettu keskiviivan puolelle autoa, eli oikeanpuoleisen liikenteen maissa auton vasemmalle puolelle? Jos kuski olisi tien reunan puolella, eikö hänellä olisi parempi henkiinjäämismahdollisuus nokkakolareissa? Entä miksi suurimmassa osassa maita on juuri oikeanpuoleinen liikenne?

–Rakastavaiset

Eno vastaa: Parempi kuitenkin, että nokkakolareita on vähemmän! Kun kuski on lähellä tien keskiviivaa, hänen on helpompi arvioida ohitusetäisyys vastaantulevaan autoon.

Ruotsi oli viimeinen Manner-Euroopan maa, jossa ajettiin vasemmalla. Kun liikenteen puolta vaihdettiin vuonna 1967, onnettomuudet vähenivät. Tosin samalla otettiin käyttöön nopeusrajoitukset.

Noin kolmasosa maailman ihmisistä asuu vasemman puoleisen liikenteen maissa, kuten Brittein saarilla, Intiassa, Pakistanissa, Etelä-Afrikassa, Australiassa, Japanissa, Thaimaassa ja Indonesiassa.

Vasemmanpuoleisuus on ollut aiemmin yleisempää. Sen sanotaan johtuvan siitä, että miekkamiehen on helpompi puolustautua tien vasemmalta laidalta käsin. Suurin osa on myös oikeasilmäisiä: vasemmalla kulkiessa parempi silmä voi tarkkailla tietä.

Oikeanpuoleisen liikenteen sanotaan alkaneen levitä Ranskan vallankumouksen aikoihin. Ranskassa aateliset käyttivät tien vasenta laitaa, ja muut oikeasta. Vallankumouksen jälkeen vasenta laitaa kulkeneet oli likvidoitu tai he eivät ainakaan halunneet erottua joukosta. Joten liikenne siirtyi oikealle – virallisesti vuonna 1794.

Suomessa siirryttiin oikeanpuoleiseen liikenteeseen vuonna 1858. Kuinkahan sen huomasi, kun suurin osa teistä oli niin kapeita, että oli pakko ajaa keskellä?


Lisää aiheesta:

  • 1.1.1970


Viite