Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Natalia Baer

Lämpöpumppua asentamassa.
Energiaa ilmasta. Marko Ahlroth asensi tiistaina Jari Virtasen omakotitaloon ilmalämpöpumpun. Virtanen arvelee säästävänsä pumpulla sähkölaskussa vuosittain 200–300 euroa. Natalia Baer

Energiaa ilmasta. Marko Ahlroth asensi tiistaina Jari Virtasen omakotitaloon ilmalämpöpumpun. Virtanen arvelee säästävänsä pumpulla sähkölaskussa vuosittain 200–300 euroa.

Energiaverojen uudistus vasta alku ekologiselle verouudistukselle

17.8.2007 5.58

Taina Ahtela

Energiaverojen kiristäminen 300 miljoonalla eurolla on vasta ensi askel kohti vihreää verouudistusta.

”Se on jonkinlainen askel, muttei vielä mikään suunnitelmallinen strategia”, sanoo tutkija Sarianne Tikkanen Helsingin yliopistosta.

Myös Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen pitää korotusta ensiaskeleena.

”Toivon, etteivät hallituksen toimet rajoitu tähän.”

Vihreät pitivät hallitusneuvottelujen jälkeen yhtenä voittonaan lupausta ekologisesta verouudistuksesta. Uudistus siirtäisi verotuksen painopistettä työn verotuksesta ympäristöveroihin.

Ekologinen verouudistus oli kirjattu Vanhasen ensimmäiseen hallitusohjelmaan, mutta se jäi toteutumatta. Tällä kertaa ohjelmaan kirjattiin vain energiaverojen kiristäminen.


Hallituksen ilmastopoliittinen asiantuntija Oras Tynkkynen (vihr) pitää energiaverojen korotusta hyvänä alkuna. Tynkkynen ja Tikkanen kiittävät sitä, että korotukset tehdään heti hallituskauden alussa.

”Vastaisuudessa yksittäisestä veromuutoksesta kannattaa pyrkiä pitkäjänteiseen ekologiseen verouudistukseen, joka toteutetaan vaiheittain.”

Tynkkynen harkitsisi uusia verotuksen kohteita polttoaineiden ja sähkön rinnalle. Näitä ovat esimerkiksi pakkaukset, muovipussit ja lannoitteet.

”Vero-ohjauksen ohella tai sijaan kannattaisi harkita myös muita ohjauskeinoja, kuten ruuhkamaksuja.”

Myös Eero Yrjö-Koskinen kaipaa energiaverojen rinnalle muita ohjauskeinoja. ”Ensimmäisenä mieleen tulee vireillä oleva ajoneuvoverouudistus.”


Verouudistus jää
tyngäksi myös siinä mielessä, ettei budjettiesityksessä varsinaisesti kevennetä ansiotulojen verotusta. Veronalennukset on lykätty vaalikauden loppupuolelle, koska talous käy muutenkin kuumana.

”Tämä on tällaista suhdannepolitiikkaa. Ympäristöveroja nostetaan, mutta niitä ei kompensoida mitenkään”, sanoo Palkansaajien tutkimuslaitoksen johtaja Jaakko Kiander.

Kiander teki ympäristöministeriölle selvityksen vihreästä verouudistuksesta 2003.

”Ajatuksena oli pitkäjänteinen politiikka, jossa nostettaisiin ympäristöveroja asteittain, ja niitä sitten kompensoitaisiin. En ole innostunut ympäristöverojen uudistamisesta nyt, kun sähkön hinta joka tapauksessa nousee päästökaupan takia.”


Etenkin vasemmisto-oppositio on suominut hallitusta siitä, että energiaverojen korotukset syövät eläkeläisten ja lapsiperheiden asemaan tehdyt parannukset. Kianderin mukaan ruuan arvonlisäveron alentaminen on luonteva tapa kompensoida korotuksia.

Vihreät eivät kannata ruuan veroalennusta, koska katsovat sen suosivan hyvätuloisia. Myös valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok) on torjunut yritykset kytkeä ruuan veroale ja energiaveronkorotukset yhteen.

Tynkkysen mukaan ympäristöverot on järkevää kompensoida alentamalla tuloveroja suosien pienituloisia ja korottamalla sosiaalietuuksia.

”Yksi kompensointitapa on tukea kestäviä vaihtoehtoja, kuten pientalojen siirtymistä uusiutuvien energialähteiden käyttöön”, Tynkkynen sanoo.


Lisää aiheesta:



Viite