Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Väärinkäsitetty siideri

Iiro Törmä

Siideriä
Iiro Törmä

6.5.2016 10.12

Lasse Leipola

Siideri ei enää maistu suomalaisille. Eipä ihme, sillä suurin osa siiderinä myytävästä juomasta on laimennettua omenaviiniä.

Suomalaiset ovat saaneet tarpeekseen siideristä. Viime vuonna Suomessa myytiin enää 35 miljoonaa litraa siideriä. Vuonna 2007 siideriä ostettiin lähes tuplasti enemmän: 60 miljoonaa litraa.

”Tällaista pudotusta ei selitetä kylmillä kesillä. Taustalla on se, että kaikki mahdolliset maut on kokeiltu eikä kuluttajia saada enää innostumaan”, arvelee Saimaan juomatehtaan toimitusjohtaja Jussi Laukkanen.

On totta tosiaan vaikea keksiä, mitä makua ei olisi vielä kotimaisessa siiderissä kokeiltu. Kymmenen vuotta sitten, kun suomalaisten siideri-innostus oli huipussaan, tarjolla oli jopa cappuccinon makuista siideriä.


Suomalaiset siiderimarkkinat nyrjähtivät vuonna 1995, kun ruokakauppamyyntiin sallittiin muutkin käymisteitse valmistetut juomat kuin olut. Viinasta sekoittamalla valmistetut limuviinat tai alkopopit olivat yhä kiellettyjä, joten tätä aukkoa alettiin täyttää myös erimakuisilla siidereillä.

”Sen vuoksi siiderimarkkina kasvoi räjähdysmäisesti ja omenasiiderit jäivät jalkoihin”, olutasiantuntijana tunnettu, mutta myös siidereihin perehtynyt Anikó Lehtinen kertoo.


Se, mitä Suomessa juodaan siiderinä, ei oikeastaan ole siideriä. Aito siideri valmistetaan omenamehua käyttämällä, mutta samalla nimellä saa myydä juomaa, joka on laimennettua ja keinotekoisesti maustettua omenaviiniä. Tämä on paitsi halpaa, myös maustamisen kannalta helppoa, sillä laimennettu omenaviini on melko mautonta.

Saimaan juomatehtaalla uskotaan, että aidon siiderin buumi on leviämässä Amerikasta Eurooppaan – aivan kuten pienpanimot ja käsityöläisoluet muutama vuosi sitten. Bostonilaisen Angry Orchardin aiemmin Alkossakin myyty käsityöläissiideri tuli markkinoille 2011 ja sen jälkeen siiderin myynti on kuusinkertaistunut Yhdysvalloissa.

Laukkanen luottaa siihen, että myös Suomessa on vähitellen kysyntää aidolle siiderille. Crafty-siiderit ovat tämän kevään uutuuksia, mutta Saimaa yritti jo aiemmin tuoda vastaavaa tuotetta markkinoille Kuulas-tuotemerkillä. Nyt tuotteita on kehitelty eteenpäin, minkä lisäksi nimi ja pakkaus ovat englanniksi, vaikka kohteena ovat kotimaan markkinat.

”Suomalaiset kokevat, aidot siiderit tulevat Britanniasta”, Laukkanen perustelee.

Aitoa siideriä Suomesta?

Saimaan juomatehtaan lisäksi muun muassa Malmgård ja Suomenlinnan panimo valmistavat siideriä suoraan omenamehusta. Lisäksi saatavilla on useita ulkomailta tuotuja oikeaoppisia siidereitä, kuten Bulmer’s, Ecusson ja Magner’s.




Viite