Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Vihreän Langan vaalijulisteet

KD, vihreät ja sdp. Klikkaamalla saat julisteet suuremmiksi.

KD, vihreät ja sdp. Klikkaamalla saat julisteet suuremmiksi.

15.10.2010 8.00

Iiro Törmä

Laitoimme Vihreän Langan toimituksessa reilusti kielen poskeen ja kokoonnuimme leikkimään mainostoimistoa.

Ideoimme vaalimainontaa jutussa esiintyvien mainostoimistojen puolueasiakkaille. Aikaa meni puoli tuntia.
Mainostoimistoissa aikaisemmin työskennelleenä oli riemukasta nähdä, kuinka asiallisista toimittajista sukeutui viidessä minuutissa sloganeita kakovia copywritereita.

Tarkoitus oli kokeilla, miten amatööreiltä sujuu poliittinen mainonta. Tässä ovat kampanjajulisteemme sdp:lle, kristillisille ja vihreille. Niitä voi kommentoida jutun alla.

Tosielämässä poliittisen mainonnan tekeminen on helvetin vaikeaa, mutta useimmiten mainostoimiston kannalta on lopulta sama, myykö se polkupyöriä vai poliitikkoja, kumpaakaan tehdään harvemmin tappiolla.

Sitä paitsi poliittisen mainonnan tekeminen hajuttomille puolueille ei ole mainostoimistolle suurikaan imagoriski. Vai muistaako joku, mikä oli Kepun toimisto vuoden 2007 vaaleissa? Niinpä.

Mainostoimistosta puolue saa uuden logon ja leiskaa ja strategiaa päälle niin paljon kuin pitoa löytyy, mutta tarinaa, joka saa äänestäjät liikkeelle, ei useimmiten saa rahallakaan.

Tarina pitäisi osata kertoa itse, ja se saisi mieluusti olla totta. Jos politiikka ei herätä tunteita, toinen toistaan nokkelampien sloganien keksiminen ei auta. On surkeaa, jos kärkevintä poliittista keskustelua käyvät mainoshemmot julisteiden välityksellä.

Kirjoittaja on Vihreän Langan graafikko.


Lisää aiheesta:



Viite