Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Riikka Suominen

Kaura edellä. Meijeriyritys Kaslinkin toimitusjohtaja Tuomas Kukkonen uskoo, että 5-10 vuoden sisällä valtaosa yrityksen tuotannosta on kasvipohjaista.Riikka Suominen

Kaura edellä. Meijeriyritys Kaslinkin toimitusjohtaja Tuomas Kukkonen uskoo, että 5-10 vuoden sisällä valtaosa yrityksen tuotannosta on kasvipohjaista.

Kasvimaidot ovat nyt bisnestä

16.6.2017 19.28

Riikka Suominen

Kasvimaidot kiinnostavat nyt myös perinteistä meijerialaa. Kouvolalainen meijeriyritys Kaslink on investoinut 5 miljoonaa euroa kaurapohjaisten juomien valmistustekniikkaan.

Aiemmin perheyritys Kaslink valmisti lehmänmaitotuotteita, välipalajuomia ja valmiskastikkeita. Mutta maidon myynti laskee ja Kaslink pitää kasvijuomien trendiä pitkäaikaisena kuluttajakysynnän muutoksena.

"[Lehmän]maidosta ei enää löydy uusia aspekteja, se on jo pilkottu palasiksi ja rakennettu kaikin tavoin uusiksi tuotteiksi. Kasvijuomista löytyy uutta", perustelee yrityksen toimitusjohtaja Tuomas Kukkonen.

Siksi yritys lanseeraa tänä vuonna 15-20 uutta kauratuotetta. Ensi viikolla vuorossa on tuore kauramaito. Se säilyy jääkaapissa 60 päivää. Tuote tulee kesän aikana myyntiin koko maassa.

Kohderyhmä ovat lehmänmaidonkuluttajat.

"Haluamme puhutella heitä mahdollisimman maidonkaltaisella tuotteella", Tuomas Kukkonen sanoo.

Niinpä siinä, missä esimerkiksi Oatly on avoimesti pilkannut lehmänmaitoa mainonnassaan, on Kaslink tarkkana, ettei se aseta maitoa ja kasvijuomia vastakkain.

"Kuluttaja valitsee."

Lanseerattava tuore kaurajuoma on hinnaltaan luomumaidon luokkaa. Siis hiukan edullisempaa kuin kalliimmat kasvimaidot. Toiveena on, että se valitaan eläinten hyvinvoinnin ja luonnollisen laktoosittomuuden vuoksi.

"Kasvimaitoja juovat eniten nuoret, noin vuoden 2000 ympärillä syntyneet ihmiset. Kun he tulevat perheenperustamisikään, kysyntä kasvaa isosti", uskoo Kukkonen.

Sopimuksia maitotilojen kanssa Kaslinkilla on kymmeniä. Tuottajat ovat suhtautuneet kaurainvestointiin myönteisesti.

"Osa maidontuottajistamme viljelee myös viljaa", Kukkonen muistuttaa.

Hän ja isoveli Juha-Petteri Kukkonen esittelevät yritystä Vihreälle Langalle Korian tuotantolaitoksella. Presentaatio on englanniksi.

"Meillä on ollut aika paljon kansainvälisiä bisneksiä viime aikona."

Maailmanlaajuisesti kasvipohjaisten maitotuotteiden myynti kasvaa nopeasti. Suomessa myydään pääosin ulkomaisia kasvimaitoja. Kotimainen vaihtoehto on ollut Planti kaurajuoma. Sitä tuotetaan Raision entisessä tuotantolaitoksessa. Raisio luopui kasvimaidoista neljä vuotta sitten.

Ruotsalainen Oatly on kasvanut paljon viime vuosina. Nyt se työllistää noin 120 henkeä ja liikevaihto on noin 40 miljoonaa euroa. Loppuvuodesta kansainväliset pääomasijoittajat ostivat ison siivun Oatlyn omistusta. Kukkosista Oatlyn näkyvyys on hyvä asia.

"Mitä enemmän kaurajuomaa mainostetaan Suomessa, sitä parempi meille. Me olemme suomalainen vaihtoehto siinä Oatlyn vieressä", Juha-Petteri Kukkonen sanoo.

Maidon juonti on laskenut jo 1980-luvulta. Nyt lasku on Kukkosten mukaan kiihtynyt.

Trendi on sama ympäri maailmaa. Esimerkiksi New Yorkissa 90 vuotta toiminut Elmhurstin meijeri on lopettanut maitotuotteiden valmistuksen ja siirtynyt kasvipohjaisiin juomiin.

Googlen entinen toimitusjohtaja Eric Schmidt on ennustanut kasvipohjaisten elintarvikkeiden vallankumousta.

Kun Vihreä Lanka kysyy Suomen suurimmalta meijeriltä Valiolta, voisiko myös se laajentaa kasvimaitoihin, ei yritys vastaa. Sen sijaan alkutuotantojohtaja Juha Nousiainen reagoi kasvimaito-sanaan.

"Ainoastaan lehmästä tulee maitoa. Muut ovat korvikkeita."

Suomalaisen elintarvikealan murhe on hidas kasvu, laskeva arvonlisäys ja maatalouden huono taloudellinen tuottavuus. Näin sanoo tuore selvitys.  Kaslinkia eivät murheet paina.

Yritys on viidentoista vuoden aikana hakenut ja saanut investointukea 24 erilaiseen kasvuhankkeeseen. Uuteen kauralinjastoon ei voinut Ely-keskukselta hakea tukea.

"Jos tuotteessa olisi ollut maitoa, sen jalostukseen olisi voinut hakea tukea, mutta kauratuotteeseen ei", sanoo Tuomas Kukkonen.

Kaslink työllistää 150 henkeä ja sen liikevaihto on 60 miljoonaa vuodessa. Ensi vuonna jo kymmenesosa tuotoista arvellaan tulevan kaurajuomista, 5-10 vuoden päästä valtaosa.

Yrityksellä on vientiä on 15 maahan, ja myös uusia kauratuotteita aiotaan viedä.

"Meillä on uniikkia tuoteosaamista kauratuotteissa", Tuomas Kukkonen sanoo.

Kauran riittävyydestä Kukkonen ei ole huolissaan. "Kauraa menee vielä jatkossakin hevosille", hän sanoo.  

veganismi  mate  elintarvikkeet 




Viite