Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Analyysi

Haaviston vahvuudet ennallaan - kampanjatilanne aivan toinen

12.2.2017 18.54

Riikka Suominen

Vuoden kuluttua käydään presidentinvaalit. Viiden vuoden takaisesta kisasta muistuttaa silloin se, että ehdokkaiden joukossa ovat todennäköisesti ennakkosuosikki Sauli Niinistö (kok) ja vihreiden Pekka Haavisto. (Harva jaksaa enää yllättyä, jos mukana sinnittelee myös kansalaispuolueen Paavo Väyrynen.) Muuten presidenttikisasta tulee todennäköisesti aivan toisenlainen.

Kuten Lohjalla vihreille sunnuntaina puhunut Haavisto siteerasi Herakleitosta:
”Vain muutos on todellista. Kukaan ei voi astua kahdesta samaan virtaan. Astuja eikä virta ole enää sama.”

Edellisissä presidentinvaaleissa kokeneella, mutta kohtuullisen tuntemattomalla kansanedustaja Pekka Haavistolla oli pelkästään voitettavaa. Nyt voi ajatella, että hänellä on vain hävittävää.
Näin ei tietenkään oikeasti ole. Presidentinvaalit ovat myös paikka käydä julkista arvokeskustelua ja linjata Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa.

Siellä on Haavistolle paikka puolustaa eurooppalaista yhteistyötä ja rauhanrakentamista.

Tällä hetkellä istuva presidentti Niinistö on valtavan suosittu. Ylen kyselyssä joulukuussa jopa vihreiden kannattajista suurempi osa kannatti Niinistöä kuin Haavistoa.
Haavistoa tämä ei huoleta. Hän muistuttaa, että viimeaikaisissa vaaleissa on opittu, että asetelmat voivat muuttua.

”Jos olisin viimeksi tyytynyt siihen kolmen prosentin tukeen, jonka kampanjan aluksi mittauksissa sain, niin olisin tehnyt kampanjan vasemmalla kädellä”, hän sanoo.

Asiaankuuluvasti hän myös vakuuttaa, että vaalikampanjan aikana käydyt keskustelut ja hyvän vaikutuksen jättäminen äänestäjiin on tietynlainen voitto sekin.
”Presidentinvaalien yhteydessä käydään keskustelua isoista asioista.”

Sen sijaan Haaviston seksuaalisesta suuntautumisesta näissä vaaleissa tuskin enää jaksetaan puhua. Suomi on saanut tasa-arvoisen avioliittolain ja asenteet ovat viidessä vuodessa muuttuneet avoimemmiksi.

Sen sijaan ulkopolitiikan panokset ovat aiempaa kovemmat. Venäjä on arvaamaton, EU natisee liitoksistaan ja Donald Trumpin johtama Yhdysvallat on muulle maailmalle enemmän osa ongelmaa kuin ratkaisua.
Presidentiltä odotetaan siksi entistä enemmän ulkopoliittista johtajuutta ja diplomaattisia kykyjä.

Nämä taidot ovat Haaviston vahvuus. Siksi on vaikea nähdä, että demareiden Jutta Urpilainen saisi nyt taakseen valtavaa hypeä.
Toisenlaisen maailmanpolitiikan aikaan Urpilainen voisi hyvin tehdä haavistot. Kreikka-kriisissä kannuksia kerännyt Urpilainen olisi hyvä ehdokas. Nuori naispresidentti olisi jo sinänsä statement.

Perussuomalainen ehdokas tuskin saisi puolueen nykyisillä gallup-luvuilla suurta kannatusta.

MV-lehteä julkaiseva Ilja Janitskin kerää parhaillaan kannattajakortteja, jotta hän voi asettua Reformi-liikkeen ehdokkaana ehdolle. Kortteja tarvitaan 20 000 kappaletta. Janitskinia tosin uhkaa myös pääsy toisenlaiseen linnaan.

Viime kerralla Haaviston-kampanjaa tehtiin loppukeväästä vaaleihin eli noin kahdeksan kuukautta.
Nyt aikaa on vuosi ja volyymi on aivan eri luokkaa. Ensimmäisen vuorokauden aikana kampanjaan on ilmoittautunut jo yli tuhat vapaaehtoista.
”Kampanja lähti kuin hauki rannasta”, Haavisto naureskeli.
Hän iloitsi, että joukossa oli myös sellaisiakin henkilöitä, jotka sanovat, etteivät he välttämättä tue vihreiden politiikkaa.

Haaviston kampanjaa johti viimeksi ja myös tällä kertaa viestintäasiantuntija Riikka Kämppi. Kämppi on sanonut, että jos hän jotain tekisi toisin, kuin viimeksi, se olisi tavoitteen asettaminen.

Vuonna 2012 tavoitteeksi asetettiin Haaviston pääsy toiselle kierrokselle. Sinne päästiin, mutta sitten tavoite olikin jo saavutettu. Voittoa ei irronnut.
Varmaa on, että tällä kertaa tavoitteeksi asetetaan toisen kierroksen voitto.

Pekka Haavisto  presidentinvaalit 




Viite