Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Miten lobbaus toimii EU:ssa? Langan jutun joukkorahoitus loppusuoralla

rapport.fi

Kuvakaappaus Rapport-palvelusta
Loppukiri. Emmi Skyténin juttuidea on kerännyt jo yli 95 prosenttia tarvittavasta rahoituksesta. Viimeiset päivät ratkaisevat jutun kohtalon.rapport.fi

Loppukiri. Emmi Skyténin juttuidea on kerännyt jo yli 95 prosenttia tarvittavasta rahoituksesta. Viimeiset päivät ratkaisevat jutun kohtalon.

26.2.2016 9.34

Lasse Leipola

Vihreässä Langassa saatetaan nähdä tänä keväänä joukkorahoitettu juttu, jossa kerrotaan, miten internetin jättiyritykset lobbasivat EU:ta ja miten ne paljastettiin.

Freelancetoimittaja Emmi Skytén on onnistunut keräämään juttuhankkeelleen jo 1 332 euroa joukkorahoituspalvelu Rapportissa. Juttu toteutuu, jos 1 400 euron rahoitustavoite täyttyy viimeistään ensi maanantaina.


Yritykset ovat jo vuosia keränneet tietoja verkkosivuilla tai palveluissa käyneistä ihmisistä.

”Kun EU päätti rajoittaa holtitonta tietojen keräämistä, internetin jättiyritykset, kuten Google, Facebook ja Amazon, havahtuivat lobbaamaan rajoituksia vastaan. Brysselissä huomattiin pian, että internetjätit toivat mukanaan amerikkalaisen, aggressiivisen, lobbauskulttuurin”, Skytén kuvaa aihettaan Rapportin sivuilla.

”Tietosuojalobbarit tekeytyivät puolueettomaksi ajatushautomoksi, jota suuret internet-yritykset, kuten Google ja Microsoft salaa rahoittivat. Lobbareiden laatimia tekstejä kopioitiin sanatarkasti lakiehdotuksiin. EU-instituutoita on lobattu jo kauan, mutta tällaisia keinoja ei ollut ennen nähty.”


Vihreän Langan osuus rahoituksesta on 800 euroa ja se takaa, että jutun saavat ensimmäisinä Vihreä Lanka -lehden tilaajat.




Viite