Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Mari Nieminen

Matti Koistinen
Kahden pyörän puolesta. Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen sanoo, että onnellisimmat kaupungit ovat sellaisia, joissa pyöräillään paljon.Mari Nieminen

Kahden pyörän puolesta. Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen sanoo, että onnellisimmat kaupungit ovat sellaisia, joissa pyöräillään paljon.

Muistetaanko pyöräilijät tieliikennelain uudistuksessa?

26.2.2016 10.38

Riikka Suominen

Maaliskuussa Pyöräliitto lobbaa liikenneministeriötä. Valtion pitäisi nähdä pyöräily taloudellisena toimintana.

Mitä sinulla on työn alla Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen?

”Tieliikennelakiesitys julkaistaan vappuna. Se vaikuttaa kaikkeen liikenteeseen, myös pyöräilyyn. Yritämme vaikuttaa lakiin yhdessä liikuntajärjestöjen kanssa.”

Miten tieliikennelakia tulisi muuttaa?

”Pyöräilyn väistämissääntöjä pitää selkeyttää. Nykyisiä ei tunne kukaan. Kaupunkien keskustoissa nopeusrajoitus pitää laskea 30 kilometriin tunnissa. Helsingissä on näyttöä, että se säästäisi lasten ja vanhusten henkiä. Lisäksi haluamme, että pyörätien käyttövelvoite poistetaan.”

Mitkä ovat Suomen merkittävimmät pyörähankkeet?

”Helsingin huippulaatuisten pyöräteiden verkosto. Jyväskylän kaupunkikeskustaan tehdään hitaita katuja ja hyviä pyöräkaistoja. Tampereen raitiotie on myös pyörähanke. Jos se tulee, rakennetaan esimerkiksi Hämeenkadulle hyvät pyörätiet.”

Jyräävätkö pyöräilijät jo nyt muut liikenteenkäyttäjät?

”Eivät. Budjetista pyöräilylle lohkeaa vain pikkurahoja. Liikennevirasto jakoi juuri korjausrahaa valtion väylille. 188:sta hankkeesta vain kahdessa kehitetään kevyen liikenteen väyliä.”

Valtionko pitäisi ratkaista pyöräilyn suosio?

”Olisi mahdollisuus oikeaan tuottavuusloikkaan, jos ihmiset pyöräilisivät enemmän töihin. Diabetes ja ylipaino maksavat yhteiskunnalle paljon. Tuoreen Eurobarometrin mukaan onnellisimmat kaupungit ovat sellaisia, joissa pyöräillään paljon. Pyöräilyn suurmaat Tanska ja Hollanti eivät olisi kehittyneet ilman valtion tukea.”

Valtio varmaankin panostaa lähinnä työpaikkoihin ja tuottavuuteen?

”Suomessa 70 prosenttia BKT:sta syntyy palvelualoilla. Siellä tärkeintä on, miten turvallisesti ja virkeänä ihmiset pääsevät työpaikoilleen. Pyöräilykin tuottaa tuhansia henkilötyövuosia erityisesti matkailu- ja ravitsemusaloille. Jos pyöräilymäärä kaksinkertaistuisi, Suomeen syntyisi 11 000 uutta työpaikkaa.”

Milloin Suomeen saadaan pyöräilyministeri Britannian tapaan?

”Emme tarvitse sellaista. Riittää, että liikenneministeri ymmärtää pyöräilyä.”

Mitä Fillari-messuilla kannattaa tehdä?

”Tulla kuuntelemaan keskustelua 'Tuottavuusloikka pyöräillen', mukana on myös liikenneministeri.”

Fillari-messut, Helsingin messukeskus 4.-6. maaliskuuta.




Viite