Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Sammeli Heikkinen

Helsingin kaupunkipyöräteline
Kesän hitti. Yhdellä kaupunkipyörällä ajetaan keskimäärin kuusi matkaa päivässä.Sammeli Heikkinen

Kesän hitti. Yhdellä kaupunkipyörällä ajetaan keskimäärin kuusi matkaa päivässä.

Näin kaupunkipyörät leviävät Helsingissä ja muualla Suomessa

7.6.2016 16.12

Lasse Leipola

Helsingissä reilun kuukauden käytössä olleet kaupunkipyörät ovat saavuttaneet suuren suosion. Yli 11 000 rekisteröitynyttä käyttäjää ajoi ensimmäisen kuukauden aikana yhteensä 77 000 matkaa.

Pyörät ovat pysyneet kunnossa ja säästyneet ilkivallalta.

”Kaupungilla kiertää kaksi partiota, jotka tarkastavat pyöriä ja seuraavat taustajärjestelmästä mahdollisia ongelmatilanteita”, sanoo HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen.

Järjestelmä laajenee ensi keväänä 500:sta 1500 pyörään ja 50:sta 150 asemaan. Mäkisen mukaan laajentumista suunnitellessa tullaan tekemään selvityksiä ja kysymään myös kaupunkilaisten mielipiteitä.

”Tässä vaiheessa tiedetään, että alue laajenee Lauttasaareen, Munkkiniemeen ja Kumpulaan. Uudet asemat tulevat nykyisen alueen ulkopuolelle, mutta keskustan asemien kokoja voidaan muuttaa, etteivät ne ruuhkaudu pyörämäärän kasvaessa”, Mäkinen sanoo.


Kokoomuksen espoolainen kansanedustaja Kai Mykkänen kirjoitti eilen maanantaina blogissaan, että Helsingistä kannattaisi ottaa mallia muualla Suomessa.

”Jos jokin toimii, sitä ei kannata korjata. Samaa standardia kannattaa nyt hyödyntää sen sijaan, että jokainen värkkää omanlaisensa – mieluiten ulkoasua myöten niin pyörät tunnistetaan”, Mykkänen kirjoitti.

HKL:n Mäkisen mukaan Espoon ja Vantaan kanssa on käyty jo alustavia keskusteluja yhteisestä järjestelmästä. Lisäksi Liikennevirasto on rahoittanut konsulttiyhtiö Rambollin selvityshanketta, jossa kartoitetaan sopivaa mallia Jyväskylään, Lahteen, Ouluun ja Tampereelle.

”Kaupunkipyörät sopivat esimerkiksi kaupunkiin, jossa ei ole keskustan sisäistä joukkoliikennettä. Helsingin malli palvelee parhaiten tiiviillä alueella, joten pienemmässä kaupungissa alue olisi pienempi. Joku toinen malli voisi toimia paremmin lähiöiden välisessä liikenteessä”, Mäkinen sanoo.




Viite