Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Stephan Röhl / Creative Commons

Rauhanpalkintoehdokas tuomitsee. Välimerta ylittävien siirtolaisten pelastaja, Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi veikattu eritrealaispappi Mussie Zerai pitää EU:n sotilasoperaatiota järjettömänä.  Stephan Röhl / Creative Commons

Rauhanpalkintoehdokas tuomitsee. Välimerta ylittävien siirtolaisten pelastaja, Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi veikattu eritrealaispappi Mussie Zerai pitää EU:n sotilasoperaatiota järjettömänä. 

Nobel-rauhanpalkintoehdokas: ”Jos salakuljettajien veneet tuhotaan, siirtolaiset matkustavat muovilautoilla”

22.6.2015 17.51

Kati Pietarinen

Eurooppa-neuvosto on tänään julistanut aloittavansa merivoimaoperaation eteläisellä Välimerellä Libyasta käsin toimivia salakuljettajia vastaan siirtolaisten tulon estämiseksi. EU Navfor Mediksi ristityssä operaatiossa on kolme vaihetta: ensimmäisessä vaiheessa keskitytään keräämään tiedustelutietoa salakuljettajien toiminnasta. Tähän vaiheeseen osallistuu viisi laivastoyksikköä, kaksi sukellusvenettä, kolme tiedustelulentokonetta, kaksi miehittämätöntä lennokkia sekä kolme helikopteria. Operaation ensimmäiset 14 kuukautta arvioidaan maksavan 11, 82 miljoonaa eutoa.

Toisessa vaiheessa etsitään ja otetaan haltuun aluksia. Kolmannessa puolestaan suunnitellaan alusten tuhoamista "mieluiten ennen käyttöä" sekä salakuljettajien pidätyksiä. EU haluaa toimia Libyan aluevesillä, mutta se ei toistaiseksi ole mahdollista. EU tarvitsee lupaa YK:n turvallisuusneuvostolta sekä valtuutusta Libyan hallitukselta. Sellaista EU ei ole Libyan sisällissodan osapuolten kanssa käymistään neuvotteluista huolimatta vielä saanut.

”Hyökkäyksissä ei ole mitään järkeä eikä se ole ratkaisu”, kommentoi Mussie Zerai, Sveitsissä elävä eritrealainen pappi ja ihmisoikeusaktivisti. Hän on Oslon rauhantutkimusinstituutin johtajan ykkösveikkaus Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi tänä vuonna.

Zerai on vastannut yksityispuhelimestaan kymmenen vuoden ajan Välimerta ylittävien siirtolaisten hätäpuheluihin. Vihreä Lanka kysyi Zerain mielipiteitä EU:n suunnittelemasta iskusta toukokuun lopulla, jolloin hän oli saanut päivän aikana kaksi hätäpuhelua Välimereltä. Kahdella aluksella matkusti 1100 ihmistä erityisesti Eritreasta ja Syyriasta. Päivän aikana pelastettiin lopulta 4200 henkeä Välimerellä.

Erityisesti Zerai näkee salakuljettajien veneiden tuhoamisen riskiksi tulijoille.

”Jos ne tuhotaan, ihmiset tulevat pienillä täyteen pakatuilla muovilautoilla. Ne ovat erittäin vaarallisia pakolaisille ja siirtolaisille, koska ne eivät kestä säävaihteluita. Jopa pelastusoperaatiot, jotka usein tehdään suurilla aluksilla, aiheuttavat vakavan uppoamisriskin.”

Hän muistuttaa, että operaatio tulee EU:lle myös kalliiksi.

”Tässä hukataan rahaa turhaan. Jos alukset tuhotaan, ihmiset kulkevat muita reittejä: Tunisian, Algerian tai Marokon kautta. Aikooko EU tuhota veneet kaikkialla, julistaa sodan kaikille näille maille?”

Wikileaksin toukokuun lopulla vuotamien suunnitteluasiakirjojen mukaan operaatioon liittyy merkittäviä riskejä sekä siirtolaisille että EU-sotilaille, jotka voivat joutua alueella toimivien aseellisten ryhmien tai salakuljettajien uhreiksi. Dokumenteissa myönnetään, ettei EU:lla ole selkeää ymmärrystä salakuljettajien toiminnasta. Niissä todetaan myös, että salakuljettajien bisnesmalli eittämättä muokkautuu uuteen tilanteeseen, ja että iskut tietyllä alueella voivat siirtää siirtolaisten ylitysreittejä. 

Todellinen ratkaisu salakuljettajien päihittämiseen on Zerain mielestä toinen.

”Avatkaa laillisia reittejä näille ihmisille. Jos pakolaisilla olisi lailliset reitit tulla, kukaan ei hyväksyisi salakuljettajien tarjouksia. Se on edullisin tapa taistella salakuljettajia vastaan. Viimeisen viidentoista vuoden ajan EU on sulkenut oviaan. Seurauksena on enemmän rikollisuutta ja salakuljetusta.”

Zerai kertoo, että käytännössä asian voi ratkaista myöntämällä suoraan suurlähetystöistä turvapaikkoja sekä viisumeita turvapaikanhakijoille. Perheenyhdistämisen vaatimuksia pitää helpottaa ihmishenkien pelastamiseksi.

”Näillä veneillä matkustaa paljon naisia ja lapsia, koska perheenyhdistämisestä on tehty liian monimutkaista. Vaaditaan virallisia papereita, joita ihmisillä ei välttämättä ole. Nytkin, kun 800 ihmistä kuoli huhtikuussa, suuri osa heistä oli naisia, jotka yrittivät tulla lastensa kanssa kumppaninsa luo Eurooppaan.”

Lähetystöjen avaamisen lisäksi Zerai perää EU:lta vuosittain 100 000 pakolaisen asuttamista suoraan Sudanin, Etiopian, Libanonin ja Turkin leireiltä, missä suurin osa maailman pakolaisista elää.

”Viime vuonna YK:n pakolaisjärjestö UNHCR pyysi kehittyneitä maita ottamaan vastaan 300 000 pakolaista, mutta vain hyvin harvat maat vastasivat, ja ottivat hyvin pieniä ryhmiä. Tämä ei ole ratkaisu.”

siirtolaisuus  libya 




Viite