Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Flickr / nmahieu (CC-BY-ND)

Joutsen
Kuka vastaa? Ympäristöhallintoa ollaan uudistamassa joko keskittämällä tai hajauttamalla.Flickr / nmahieu (CC-BY-ND)

Kuka vastaa? Ympäristöhallintoa ollaan uudistamassa joko keskittämällä tai hajauttamalla.

Remontti vai purku? Hallitus ”organisoi” ympäristöhallintoa pikavauhdilla

9.3.2016 14.54

Lasse Leipola

Ympäristöministeriössä valmistellaan pikavauhdilla ympäristöhallinnon uudistusta. Ympäristöväen pelkona on, että valtaa hajautetaan maakuntiin.

”Luonnonsuojeluasioiden tunkemisessa maakuntiin ei ole mitään järkeä, sillä se tarkoittaisi esimerkiksi osaamisen hajautumista”, Suomen luonnonsuojeluliiton erityisasiantuntija Tapani Veistola.

”Meidän mielestämme paras vaihtoehto olisi ympäristöasioiden keskittäminen valtakunnalliseen keskusvirastoon.”


Vasta vuodesta 2010 käytössä olleita ely-keskuksia on pidetty ongelmallisina, sillä niiden vastuulle kuuluvat sekä elinkeinto- ja liikenne- että ympäristöasiat. Selvitysmies Lauri Tarasti antoi tammikuussa oman esityksensä siitä, miten muuta valtionhallintoa tulisi järjestää, kun aluehallintoa uudistetaan sote-uudistuksen vuoksi.

Tarastin esityksen mukaan nykyiset ely-keskukset voitaisiin lakkauttaa ja niiden ympäristölupavalvontaa koskevat tehtävät keskitettäisiin aluehallintovirastoon. Veistola pitää tällaista "super-avia" valtakunnallisen ympäristöviraston jälkeen toiseksi parhaana vaihtoehtona.

Ympäristöministeri Kimmo Tiilikaisen (kesk) viime perjantaina asettaman työryhmän on määrä jättää ehdotuksensa jo ensi viikon torstaihin mennessä. Asia käsitellään pikavauhdilla, koska maakuntalaki on määrä uudistaa sote-uudistuksen vuoksi vielä tämän kevään aikana.

Ensimmäinen vaihtoehto on valtakunnallinen aluehallintovirasto, jolle koottaisiin ympäristöhallinnon tehtäviä ely-keskuksilta, aluehallintovirastolta ja ympäristöministeriöstä. Vaihtoehtoisesti vastaavat tehtävät voitaisiin lisätä Tukesin toimenkuvaan.

Ympäristöhallinnon keskittämisen vaihtoehtona on neljä erilaista mallia, joissa ympäristöhallinnon ja -valvonnan tehtäviä siirretään maakunnille. Tämän voisi tarkoittaa esimerkiksi, että alueellinen valta esimerkiksi ympäristöluvituksessa lisääntyisi.

Nykyisin ympäristölupien myöntäminen on keskitetty neljälle aluehallintovirastolle, mutta tulevaisuudessa vastuu saattaisi siirtyä 15 maakunnalle.


Ympäristövaliokunnan
puheenjohtaja Satu Hassi (vihr) pitää huolestuttavana kehitystä, jossa ympäristöhallintoa ja -valvontaa siirretään siirretään maakunnille samalla, kun kansalaisten valitusoikeutta kavennetaan.

”Vielä ei tarkkaan tiedetä, miten valitusoikeutta kavennetaan, mutta siitä on kirjaus hallitusohjelmassa. Laittomatkin päätökset jäävät voimaan, jos niistä ei valiteta”, Hassi muistuttaa.

Hänen mukaansa Suomessa on meneillään moniosainen ja monivaiheinen ympäristövalvonnan ja -hallinnon heikentäminen, josta ensimmäinen esimerkki on, ettei maakuntakaavoja enää vahvisteta ympäristöministeriössä. Tänään keskiviikkona eduskunnassa äänestetään hallituksen esityksestä, joka antaa kunnille oikeuden antaa rantarakentamiseen liittyviä poikkeuslupia.

”Eduskunnassa on selvästi tahoa heikentää ympäristöhallintoa”, Hassi sanoo.

Hänen mukaansa tämä on näkynyt myös metsähallituslain käsittelyssä, sillä eduskunnassa on haluttu heikentää luonnonsuojelun asemaa hallituksen esitystä enemmän.




Viite