Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Saako Tampere ratikan, Olli-Poika Parviainen?

Sateenvarjo
Varjoministeri. Sarjassa oppositiopoliitikko kertoo, mitä tekisi, jos olisi ministeri.

Varjoministeri. Sarjassa oppositiopoliitikko kertoo, mitä tekisi, jos olisi ministeri.

13.11.2015 8.39

Annakaisa Suni

Valtio ja Tampereen kaupunki ovat sopineet, että valtio maksaa 30 prosenttia Tampereelle rakennettavan raitiotien kustannuksista. Valtion ensi vuoden budjetissa raitiotietä ei kuitenkaan mainita. Huolestuttaako, että hanke kaatuu, kansanedustaja Olli-Poika Parviainen (vihr)?

”Ei vielä huolestuta, mutta toivon, ettei tilaisuutta käytetä hyväksi kestävän joukkoliikenteen hankkeiden alas ajamiseksi. Valtion ja kaupungin tekemä aiesopimus jättää jatkon avoimeksi. Liikenneministeri Anne Berner (kesk) on sanonut, että hallitus on sitoutunut aiesopimukseen. Olen tulkinnut, että ministeriössä ymmärretään hankkeen hyödyllisyys. Raitiotie on kestävä joukkoliikennehanke, jolla on hyvä hyötykustannussuhde.”

Miten edistäisit raitiotien rakentamista, jos olisit liikenneministeri?

”Realismia on, että rahoituksen valmistelu vie aikaa. Jos raitiotien rakentaminen alkaa jo ensi vuonna, valtion osuutta ei todennäköisesti tarvita heti. Ministerinä sitoutuisin siis investoinnin jatkovalmisteluun ja järjestäisin 30 prosentin rahoituksen noin 250 miljoonasta eurosta esimerkiksi vuodesta 2017 alkaen.”

Miten kotikaupungissasi Tampereella suhtaudutaan valtion hiljaisuuteen?

”Raitiotien vastustajat yrittävät käyttää tilaisuutta hyväkseen. Kaupungin pitäisi tehdä päätös rakentamisesta ensi vuonna. Vastustajat sanovat, että jos valtion päätöstä ei ole siihen mennessä, hanke pitäisi lopettaa tai sitä pitäisi lykätä. Onneksi valmistelu jatkuu ja kaupungin johto on sitoutunut hankkeeseen. Mielestäni raitiotien suunnittelurahat on ehdottomasti säilytettävä Tampereen budjetissa.”


Lisää aiheesta:



Viite