Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Ruotsin vihreät sai tahtonsa läpi: lentovero voimaan vuoden alusta

Riikka Suominen

Kasvussa. Maailmassa lennetään yhä enemmän, vaikka päästöjä pitäisi laskea.Riikka Suominen

Kasvussa. Maailmassa lennetään yhä enemmän, vaikka päästöjä pitäisi laskea.

10.11.2017 13.46
Riikka Suominen

Ruotsin hallitus yrittää suitsia lentomatkailun aiheuttamia päästöjä. Vuoden alusta Ruotsissa tulee voimaan lentovero.

Ilmasto on ollut Ruotsin hallitukseen ensi kertaa nousseiden vihreiden tärkein poliittinen teema, sanoo puolueen toinen puheenjohtaja Gustav Fridolin Vihreälle Langalle.

Ruotsilla on kunnianhimoiset ilmastotavoitteet. Silti maan päästöt ovat kahtena vime vuonna kasvaneet. Sitä ennen ne laskivat monta vuotta.

Syynä on talouden nousukausi ja muun muassa kuljetusten lisääntyminen. Suuri osa päästöistä syntyy ulkomailla esimerkiksi siellä valmistetuista tavaroista. Ehkä tärkein yksittäinen syy on lentomatkojen kasvu.

Lentomatkat aiheuttavat ison osan ruotsalaisten ilmastopäästöistä ja lentäminen yleistyy.


Tammikuussa voimaantuleva
lentovero on 60 kruunua  (noin 6 euroa) kotimaanlennoilta ja jopa 400 kruunua (noin 41 euroa) mannertenvälisiltä lennoilta.

Kriitikoiden mukaan lentovero rankaisee pieniä yrityksiä ja lapsiperheitä, kun työpaikkoja katoaa paikkakunnilta, jotka ovat tähän saakka olleet riippuvaisia lentoyhteyksistä. Useiden lentovuorojen uhataan siirtyvän Kööpenhaminan kentälle Tanskan puolelle.

Vihreät ovat muistuttaneet, että on muille liikkumismuodoille epäreilua, ettei lentämisen hinnassa huomioida sen suurta ilmastovaikutusta.


Fridolinin mukaan
lentoverosta syntynyt kiista osoittaa, ettei poliittisesta kentästä löydy halua lunastaa kauniita ympäristöpuheita. Oikeistopuolueet ja ruotsidemoraatit olivat valmiit kaatamaan hallituksen lentoveron vuoksi.

Vihreät sai lentoveron läpi sillä, että puolue luopui niistä veronkorotuksista, jotka eivät liittyneet ympäristöön.

”Meidän pitää näyttää, että vihreitä äänestämällä voi vaikuttaa ympäristöasioihin”, Fridolin sanoo.


Lentomatkustamisen määrä kasvaa
hurjaa vauhtia. Vuoden 1990 jälkeen vuosittaisten lentomatkustajien määrä on nelinkertaistunut. Yksi lomalento mitätöi helposti kasvissyönnin ja joukkoliikenten käytön päästövähennykset, kirjoittaa tietokirjailija Jack Miles Washington Postin mielipidepalstalla. 

Lentoliikenteen päästöihin on poliittisesti hankala puuttua, sillä ala ei ole mukana päästökaupassa.

lentovero  Ruotsi 



Haluatko lukea lisää Lankaa? Tilaa paperilehti täältä.