Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Volkswagen

Volkswagen Golf
Ilma sakeana? Asiantuntijan mukaan uusi auto on todennäköisesti vanhaa puhtaampi, vaikka se olisikin huijannut päästötestissä.Volkswagen

Ilma sakeana? Asiantuntijan mukaan uusi auto on todennäköisesti vanhaa puhtaampi, vaikka se olisikin huijannut päästötestissä.

Huijaavat volkkarit eivät sotke Suomen päästötilastoja

22.10.2015 14.45

Lasse Leipola

Useissa diesel-autoissa käytetty huijausteknologia ei pistä tieliikenteen päästölaskentaa uusiksi. Suomessa on myyty 47 124 Volkswagenia, Audia ja Seatia, joiden moottorit vähentävät ympäristölle ja terveydelle haitallisia typenoksidipäästöjä mittaustilanteessa.

Huijauksesta epäiltyjen autojen suuri määrä ei kuitenkaan tarkoita, että Suomen päästötilastot olisivat pielessä.

”Valmistajien omat ilmoitukset ovat vain yksi osa sitä, miten päästökertoimia määritetään”, VTT:n erikoistutkija Kari Mäkelä sanoo.

Arvioissa joudutaan jo muutenkin huomioimaan se, että mittaustulokset eivät vastaa todellisia päästöjä. Esimerkiksi polttoaineen kulutus pitää arvioida ilmoitettua suuremmaksi, koska testeissä autoja voidaan parannella poistamalla peilit ja teippaamalla saumoja kiinni.

”Nämä ovat ihan laillisia keinoja, mutta ne vääristävät tuloksia”, Mäkelä sanoo.


Suomessa myytävät
autot on tyyppihyväksytetty jossain toisessa EU-maassa ja hyväksynnän myöntänyt viranomainen vastaa valvonnasta. Esimerkiksi testeissä huijanneet Volkswagenit on testattu ja tyyppihyväksytetty Saksassa.

Guardian kertoi lokakuun alussa, että Volkswagen ei ole ainoa automerkki, jonka autot päästelevät ajossa typenoksideja mittaustuloksia enemmän. Sama koskee myös muun muassa Nissania, Volvoa ja Mercedes-Benziä. Tosin ainoastaan Volkswagenin osalta on näyttöä tarkoituksellisesta huijaamisesta.

”Meille ei ole viranomaiskanavia myöten tullut muuta tietoa, vaan olemme huhujen ja lehtitietojen varassa sen suhteen, että joillakin muilla valmistajilla olisi ollut tällaista optimointia. Komissio on viranomaisia testaukseen, ja näistä odotamme lisätietoa lähikuukausina”, yksikönpäällikkö Marko Sinerkari Trafista sanoo.

Hän arvioi, että huijaavakin Volkswagen on todennäköisesti jonkin verran puhtaampi kuin edellisen sukupolven auto, jota typenoksidien tiukempi sääntely ei vielä koskenut.

”Suomen autokanta on kuitenkin keski-iältään yli kymmenen vuotta, joten vanhoja autoja on liikenteessä paljon.”




Viite