Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Emilia Pippola

Luomuperunat
Luomu myy ja kannattaa. Vihennekset on yksi suosituimmista luomutuoteryhmistä.Emilia Pippola

Luomu myy ja kannattaa. Vihennekset on yksi suosituimmista luomutuoteryhmistä.

Luomu kannattaa tavanomaista maataloutta paremmin

1.2.2017 11.33

Lasse Leipola

Luomutuotanto on tavanomaista maataloutta kannattavampaa, kertoo Pro Luomu ry. Asia käy ilmi vuotta 2015 koskevasta luonnonvarakeskus Luken kannattavuuskirjanpidosta.

Maatalouden kannattavuutta seurataan kannattavuuskertoimella, joka lasketaan jakamalla maatilan tuotannon arvo kuluilla. Jos kerroin on yli yhden, tila tuottaa voittoa, ja jos kerroin on alle yhden, tila tuottaa tappiota.

Luomutuotannon vuoden 2015 kannattavuuskerroin oli 0,67, kun kaikkien tilojen keskimääräinen kannattavuuskerroin oli 0,30. Vuonna 2014 ero oli pienempi, tuolloin tavanomainen maatalous sai kannattavuuskertoimen 0,36 ja luomu kertoimen 0,56.

Luken kannattavuuskirjanpidon mukaan kaikki maatalous on ennen maataloustukia kannattavuuskertoimeltaan alle yhden – siis tappiollista – lukuunottamatta luomulypsykarjataloutta, joka pääsee aavistuksen voitolle.


Tuotot ja tuet ovat samaa tasoa tavanomaisessa ja luomutuotannossa, mutta luomu hyötyy matalammista raaka-ainekustannuksista.

”Luomutilat ovat tulleet koko ajan ammattimaisemmiksi ja niiden tilakoko on kasvanut. Mitä suurempi tila, sitä kannattavampaa tuotanto keskimäärin on”, tutkimuspäällikkö Arto Latukka sanoo Pro Luomun tiedotteessa.

Luomutiloille ei osteta kemiallisia lannoitteita ja torjunta-aine-, polttoaine- ja sähkökustannukset ovat luomutiloilla pienemmät kuin tavanomaisilla tiloilla. Myös ostorehuihin käytetään luomutiloilla vähemmän rahaa.

”Työmäärä ei poikkea toisistaan luomu- ja tavanomaisilla tiloilla”, Latukka sanoo.


Luomun myynti kasvoi viime vuonna 14 prosenttia.

”Luomu on nyt kasvun kehässä. Vahva kasvu kannustaa elintarvikeyrityksiä kehittämään uusia luomutuotteita, jotka edelleen kasvattavat markkinoita. Myös kauppa suhtautuu näkymiin myönteisesti ja odottaa, että luomumarkkinoiden kasvu jatkuu”, toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila sanoo tiedotteessa.

Luomun osuus kaikesta elintarvikemyynnistä on kasvusta huolimatta yhä melko pieni. Esimerkiksi merkittävimmissä tuoteryhmissä, kuten hedelmissä ja vihanneksissa sekä maidossa, osuus on neljän prosentin luokkaa. Sen sijaan leivässä ja lihassa luomun osuus jää noin yhteen prosenttiin.




Viite