Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Julian Herzog / Wikimedia Commons (CC-BY)

Sähköauto latauksessa Saksassa.
Nollapäästöt? Sähköauton päästöt tulevat sähköntuotannosta, mutta autovalmistajan kannalta se on päästötön ja sillä saa superkrediittejä.Julian Herzog / Wikimedia Commons (CC-BY)

Nollapäästöt? Sähköauton päästöt tulevat sähköntuotannosta, mutta autovalmistajan kannalta se on päästötön ja sillä saa superkrediittejä.

Autojen päästörajoille tukea parlamentista

26.2.2014 10.14

Lasse Leipola

Euroopan parlamentti hyväksyi tiistaina EU:n suunnitelman henkilöautojen päästöjen vähentämiseksi.

Autovalmistajien on vuodesta 2020 lähtien huolehdittava, etteivät myytävien autojen keskimääräiset kilometripäästöt ylitä 95 grammaa. Tosin ensimmäisenä vuonna raja koskee vain vähäpäästöisintä 95 prosenttia uusista autoista.

Päätökseen sisältyvät kiistanalaiset superkrediitit, joita hyödyntämällä autovalmistajien ei tarvitse pysyä sovitun rajan alapuolella. Erityisen ekologiset, alle 50 grammaa kilometrillä päästävät, autot lasketaan vuonna 2020 kahtena, jolloin keskiarvo jää todellisia päästöjä pienemmäksi. Superkrediitit pienevät vuosina 2021 ja 2022 poistuen kokonaan vuonna 2023.

liikenne  autot  päästöt 



Haluatko lukea lisää Lankaa? Tilaa nyt uusi viikoittainen uutiskirje täältä.

Vihreä Lanka 3/2019

Lue

Vihreä Lanka

3/19


Sisällysluettelo
Anna palautetta


Twitter

Graafisia maailmanselityksiä -teksti
Hiilen monta hintaa (Lasse Leipola / Iiro Törmä)

Kuva: Pekka Sauri