Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Netissä kuhisee. Roope Mokka kokoaa kuluttajista iskujoukkoa.

Netissä kuhisee. Roope Mokka kokoaa kuluttajista iskujoukkoa.

Ekokuluttajat iskevät pian joukolla kauppoihin

14.8.2008 14.14

Anna Ruohonen

Netin keskustelupalstoilla kerätään joukkoja uuteen kuluttajakampanjaan. Tarkoitus on tuoda Yhdysvalloista alkunsa saanut Carrotmob-toiminta Suomeen.

Carrotmob on sanfranciscolaisen Brent Schulkinin idea. Schulkin sopi pienten kauppojen kanssa, että iso joukko kuluttajia tulee yhtenä päivänä ostoksille, jos yrittäjä käyttää päivän lisätuotoista osuuden kaupan valaistuksen energiatehokkuuden parantamiseen.

Schulkinin ajatus on, että yritykset tekevät mitä vain rahasta – siis myös hyviä asioita.

Kiinnostaako vastaava Suomessa, Demos Helsingin tutkija Roope Mokka?

”Kiinnostusta on tosi paljon. Idea tuntuu osuvan hermoon: monia kiinnostavat kuluttajien mahdollisuudet vaikuttaa. Näin voimme käyttää kuluttajien valtaa uudella tavalla. Vielä tämä on vain idea, mutta tarkoitus on puulata kuluttajajoukko, joka käyttää valtaa yhdessä.”

Mokka arvelee, että tavoitteen pitää olla yritykselle tarpeeksi yksinkertainen, esimerkiksi juuri parantaa myymälän energiatehokkuutta.

”Vaikka tällainen toiminta olisi rahassa mitattuna aika marginaalista, se voi tuoda esille uusia asioita ja saada niitä liikkeelle. Ei mikään toiminta yksin asioita ratkaise – mutta miksi pitäisikään?”

politiikka 2.0 




Viite

Vihreä Lanka 4/2019

Lue

Vihreä Lanka

4/19


Sisällysluettelo
Anna palautetta


Twitter

Graafisia maailmanselityksiä -teksti
Hiilen monta hintaa (Lasse Leipola / Iiro Törmä)

Kuva: Pekka Sauri