Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

flickr.com

EP:n Flickr-profiili.
Vastustamaton. Euroopan parlamentti houkuttelee Flickr-palvelussa nuoria uurnille. flickr.com

Vastustamaton. Euroopan parlamentti houkuttelee Flickr-palvelussa nuoria uurnille.

Europarlamentti löysi sosiaaliset mediat

28.4.2009 8.24

Lasse Leipola

Euroopan parlamentti on luonut profiilit Facebook-, MySpace- ja Flickr-sivustoille. Profiilien avulla parlamentti yrittää houkutella nuoria uurnille ensi kesäkuun eurovaalissa.

Flickr-palvelussa vaali-intoa kasvatetaan kokouskuvilla ja parlamentin vaalimainoksilla. Facebookissa parlamentti päivittää statustaan muutaman kerran päivässä kertomalla toiminnastaan ja vaalikampanjasta.

MySpace on selvästi vetävin palvelu. Siellä käyttäjät voivat tehdä omaan profiiliin tai blogiin liitettävän bannerin, jossa voi tuoda esiin omat valintansa tärkeissä kysymyksissä, kuten luomu vai geenimuunneltu tai aurinko- vai ydinenergia.

Toukokuussa avautuu myös EU:n Aikakone-palvelu. Siinä käyttäjä pääsee vertailemaan eurooppalaisia koteja vuosilta 1979 ja 2009. Esineitä klikkaamalla käyttäjälle kerrotaan, kuinka EU on vaikuttanut kansalaisten jokapäiväiseen elämään.

Parlamentti yrittää lisätä nuorten äänestysintoa myös MTV-kanavan kanssa järjestettävällä huutokampanjalla. Nuorien toivotaan huutavan yhteen ääneen vappuaattona: "Kuuleeko Eurooppa?"

eurovaalit 




Viite