Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Guardian: Ilmastonmuutos pois opetusohjelmasta Britanniassa?

13.6.2011 14.00

Lasse Leipola

Ilmastonmuutoksen sijaan lapsille pitäisi opettaa ”tieteellisempää tiedettä”, selvitysmies Tim Oates sanoo Guardian-lehden haastattelussa. Opetusministeri Michael Gove on asettanut Oatesin selvittämään Britanniassa käytettävää kansallista opetusohjelmaa.

Cambridge Assessment -laitoksen tutkimusjohtajana työskentelevän Oatesin mukaan kyse ei ole siitä, että opetusohjelmassa palattaisiin ajassa taaksepäin, vaan siitä, että keskitytään perusasioihin. Kansallinen opetusohjelma on paisunut jo lähes 500-sivuiseksi.

”Ajattelemme, että opetusohjelma pitäisi pitää ajan tasalla, mutta painovoiman ja hapettumisen käsitteet eivät vanhene”, Oates sanoo.

Hänen mukaansa opetusohjelman pitäisi olla sellainen, ettei sitä tarvitsisikaan yrittää pitää ajan tasalla. Ajankohtaisia asioita voitaisiin hänen mukaansa käsitellä tarvittaessa – ilman valtion sanelemaa ohjausta.

Grantham-tutkimusinstituutin viestintäjohtaja Bob Ward tyrmää Oatesin ajatuksen. Hänen mukaansa ilmastonmuutoksen kaltaiset aiheet liittyvät suoraan tieteen ydinasioihin ja niiden jättäminen pois tekisi opetuksesta vähemmän kiinnostavaa.

Hän on myös huolissaan siitä, että ilmastonmuutosta epäilevä opettaja saattaisi jättää asian opettamatta.

”Se ei olisi oppilaiden etujen mukaista. Se olisi sama asia kuin luomisoppiin uskova opettaja, joka ei opettaisi evoluutiota.”

ilmastonmuutos  koulutus 




Viite