Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Iso etujärjestö jalkautui kampanjoimaan ruokakauppojen edustoille

5.4.2011 11.51

Saija Räsänen

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK kampanjoi tänään tiistaina 59 suuren marketin edustalla ruuan alkuperämerkintöjen ja kotimaisen ruuan puolesta. MTK vaatii selkeyttä elintarvikkeiden pakkausmerkintöihin.

Nyt kuluttajaa saatetaan hämätä MTK:n mukaan esimerkiksi marinoimalla ulkomainen liha Suomessa ja nimeämällä tuote kotimaiselta kuulostavan valmistajan nimellä.

Alkuperämaa on maa, jossa elintarvike valmistetaan, eivätkä marinointi, pakkaaminen, lajittelu tai puhdistus tee tuotteesta kotimaista.

Toimintapäivänä kuluttajia opastetaan tunnistamaan suomalaisen ruuan alkuperämerkinnät. Suomalaisuudesta kertovat Joutsenlippu-merkki sekä Sirkkalehti-merkki, joka on suomalaisten puutarhatuotteiden alkuperämerkki.

Tuottajat myös keräävät nimiä ruuan alkuperän parempaa merkitsemistä vaativaan adressiin, joka toimitetaan Suomessa toimiville elintarvikeyrityksille ja päättäjille.

ruoka 




Viite