Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Pilvipalvelussa.
Bittiavaruus. Nopeasti yleistyneiden pilvipalveluiden kuluttajansuoja laahaa teknisen kehityksen perässä.

Bittiavaruus. Nopeasti yleistyneiden pilvipalveluiden kuluttajansuoja laahaa teknisen kehityksen perässä.

Kuka vahtii pilvenkäyttäjien oikeuksia?

25.2.2011 8.08

Jenni Leukumaavaara

Onko mitään tehtävissä, jos Gmailin tai Facebookin tili katoaa bittiavaruuteen?

Ilmaiset pilvipalvelut ovat kuluttajansuojan kannalta ongelmallisia, koska niiden käyttäjä ei osta mitään, eli suhde ei ole vastikkeellinen.

Lisäksi palvelut eivät varsinaisesti sijaitse missään, ja yritysten päämajat ovat Suomen ja useimmiten myös EU:n ulkopuolella.

”Yksittäisen kuluttajan mahdollisuus lähteä haastamaan Yhdysvalloissa sijaitsevaa yritystä oikeuteen on marginaalinen”, sähköisiä oikeuksia puolustavan Electronic Frontier Finland -yhdistyksen (Effi) perustajajäsen, juristi Ville Oksanen sanoo.

Suomessa kukaan ei ole ottanut yhteyttä Kuluttajavirastoon, -liittoon tai -riitalautakuntaan pilvipalveluiden ongelmien vuoksi. Ongelmia kuitenkin on.

Microsoftin Hotmail kadotti vuodenvaihteessa sähköposteja ja jopa kokonaisia kansioita myös suomalaisilta käyttäjiltä.

Facebookkaajat ovat huomanneet viestiensä ja tilapäivitystensä katoilevan, ja esimerkiksi Yahoon Flickr-kuvapalvelu on kadottanut isojakin kuva-arkistoja.

Kuluttajansuoja on sitä parempi, mitä lähempänä palvelu on kotimaata. Esimerkiksi Googlen tapauksessa tilanne on Oksasen mukaan vähän monia muita yrityksiä parempi, koska yrityksellä on toimisto ja investointeja Suomessa. Tällöin voidaan käyttää Suomen lainsäädäntöä ja tuomioistuimia.

Palveluun rekisteröityessä käyttäjä allekirjoittaa käyttöehtosopimuksen, mutta Suomen lainsäädäntö ajaa kohtuuttomimpien ehtojen ohi.

”Suomalaisilla yrityksillä voisi olla lähtökohtainen kilpailu- ja markkinointietu siinä, että ne vastaavat palveluistaan”, Oksanen miettii.

Siinäkin on kuitenkin pulmansa.

Esimerkiksi kuluttajariitalautakunta ei välttämättä ota asiaa tarkasteluun, koska palveluntarjoaja ei ilmaispalvelunsa osalta ole elinkeinonharjoittaja.

Kuluttajaliiton lakimies Timo Niemi sanoo sähköisten asioiden lainsäädännön laahaavan pahasti jäljessä. Hän neuvookin kokeilemaan rajoja.

”Jos palvelu ei toimi, kannattaa oikeasti testata, meneekö asia kuluttajariitalautakunnassa läpi.”

Tieto karkaa pilviparatiisiin

Vihreät käsittelee viikonloppuna puoluevaltuuskunnan kokouksessa tietoyhteiskuntaohjelmaansa. Ohjelmaluonnoksen mukaan...

...veroparatiisien tilalle voi syntyä pilviparatiiseja, kun informaatio ja informaation käsittely uhkaavat karata sinne, missä niitä kontrolloidaan vähiten.

...käyttäjien oikeusturva edellyttää uutta lainsäädäntöä ja kansainvälisiä sopimuksia.

...yhteiskunnan toiminnalle kriittiset palvelut ja rekisterit on turvallisuus- ja oikeussyistä pidettävä kotimaassa.

kuluttaja  internet  facebook 




Viite