Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Liikenneverkko rapistuu – tuleeko väylärahoista vaaliteema?

30.11.2010 12.45

Lasse Leipola

Väylien kunnostukseen käytettävät määrärahat pienenevät, vaikka liikennemäärät kasvavat. Tänään tiistaina Helsingissä järjestetty Auto- ja tiefoorumi haluaa nostaa tämän ristiriidan yhdeksi ensi kevään vaaliteemoista.

Kansanedustajapaneelissa esitettiin erilaisia ehdotuksia tilanteen korjaamiseksi. Kokoomuksen Lyly Rajala ehdotti, että Suomessa tulisi Sveitsin mallin mukaan korvamerkitä liikenteestä kertyvät verotulot liikenneinfran kehittämiseen.

Sdp:n Matti Saarinen puolestaan toivoi, että Suomessa opittaisiin näkemään liikenteen määrärahat hyödyllisinä investointeina eikä pelkkinä kuluina.

”Sitä, kuinka paljon valtio ottaa tulevina vuosina velkaa, ei kukaan tiedä. Mutta on selvää, että liikenteeseen tarvittavat summat ovat tuohon nähden marginaalisia ja tuottavaan investointiin kannattaa ottaa velkaa”, Saarinen sanoi.

Toinen haaste on pitkäjänteisyyden puuttuminen väylähankkeiden suunnittelussa ja toteuttamisessa. Esimerkiksi tällä hallituskaudella ensimmäistä kertaa tehty liikennepoliittinen selonteko ei sido millään tavalla seuraavaa hallitusta.

”Tarvitaan keskustelua yli puoluerajojen, jolloin voidaan sopia yhdessä opposition kanssa, miten edetään vaalikaudesta toiseen”, vihreiden Heli Järvinen sanoi.

Hän myös peräänkuulutti kevyen liikenteen väylien merkitystä muun muassa terveyden ja turvallisuuden parantamisessa.

”Tämän hallituksen saldo on ollut surkea: 244 kilometriä kevyen liikenteen väylää. Mutta uskokaa tai älkää: se on silti enemmän kuin edellisellä hallituksella”, Järvinen sanoi.

liikenne  eduskuntavaalit 




Viite