Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Mitä viinasta saa sanoa?

16.11.2012 11.34

Lasse Leipola

Siinä vaiheessa, kun alkoholijuomaa aletaan tislata, sananvapaus kapenee. Esimerkiksi Alko ei saa kertoa verkkosivuillaan, mitä viinoja ja millä hinnoilla se myy. Alkoholilaki kieltää väkevien alkoholijuomien mainonnan.

Ruotsissa tällaista kieltoa ei ole. Systembolaget saa kertoa kaikista tuotteistaan verkossa. Alkonkin osalta kielto koskee vain verkkoa, sillä esimerkiksi myymälöissä jaettavista kuvastoista on perustietojen ja kuvien lisäksi myös usein varsin markkinointihenkiset tuotekuvaukset.

Markkinointikielto vaikuttaa myös siihen, mitä ja miten lehdet saavat kirjoittaa. Alkuvuodesta Valvira kielsi Optio-lehteä julkaisemasta sikariarvosteluja, vedoten tupakkalakiin, jossa tupakkatuotteiden markkinointi kielletään samaan tapaan kuin väkevien alkoholituotteiden markkinointi alkoholilaissa. Markkinaoikeus kumosi kiellon kesäkuussa, koska se piti sitä sananvapauden vastaisena. Alkoholista ei ole vastaavaa ennakkotapausta.

Mitä viinasta saa kirjoittaa, ylitarkastaja Marianna Vasara Valvirasta?

”Se riippuu aina tapauksesta. Olennaista on, että säilytetään journalistinen objektiivisuus niin, ettei tekstin taustalla vaikuta juoman mainitsemisesta hyötyvä taho, ja että mukana ei ole ainoastaan yhden maahantuojan tai valmistajan tuotteita.”

Väkevien alkoholijuomien mainonnan kielto vaikuttaa myös kirjallisuuteen, mutta Vasara myöntää, ettei ole mahdollista tarkastaa jokaista kirjakaupan hyllystä löytyvää viskiopasta.

”En sano, etteikö markkinoilla olisi sellaisia lehtiä tai kirjoja, jotka eivät täytä ehtoja. Valviran resurssit ovat kuitenkin varsin rajalliset, kun valtakunnallista mainontaa valvoo puolitoista henkilöä. Siksi olemme lähinnä meille tulevien ilmiantojen varassa.”

Ulkomaisilla lehdillä on tässä asiassa alkoholilain suoma erivapaus, kunhan niitä ei ole erityisesti räätälöity suomalaiselle yleisölle eikä niiden pääasiallinen tarkoitus ole alkoholijuomien mainonta. Joka tapauksessa niissä saa paitsi kirjoittaa vapaammin myös julkaista viinamainoksia.

Markkinointikiellon ulkopuolella ovat myös Valviran hyväksymät ammattijulkaisut, jotka eivät ole yleisesti saatavilla.


Lisää aiheesta:



Viite