Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Grafiikka.
Klikkaa suuremmaksi. Näin puolueiden kannattajat ajattelevat.

Klikkaa suuremmaksi. Näin puolueiden kannattajat ajattelevat.

Persuille tärkeää on oma etu

6.5.2011 8.21

Juha Honkonen

Jos hallitusneuvottelujen lopputulos riippuisi puolueiden kannattajien arvomaailmoista, perussuomalaisten ja kokoomuksen pitäisi sopia hyvin samaan hallitukseen.

Perussuomalaiset nimittäin sijoittuvat arvomaailmaltaan hyvin keskelle niin modernisuus–traditionaalisuus- kuin humanismi–materialismi-akselillakin. Puolueen kannattajat ovat arvoiltaan joustavia ja edustavat tasaisesti nelikentän jokaista suuntaa.

Vihreät taas sijoittuvat selvästi modernisuuden ja humanismin suuntaan. Puolueen kannattajat ovat joko ”avoimia etsijöitä” tai ”elämyksellisiä”. Elämykselliset ovat individualisteja. He ovat uteliaita uusia asioita kohtaan ja arvostavat kokemusten keräämistä sekä sosiaalista verkottumista.

Kaikkien eduskuntapuolueiden kannattajien arvot selviävät arvotutkimuksesta, jonka Taloustutkimus teki kirjekyselynä helmi–maaliskuussa. Siihen vastasi noin 4 000 aikuista suomalaista. Virhemarginaali on noin 1,5 prosenttiyksikköä.

Vihreä Lanka julkaisee nyt tulokset yksinoikeudella.

Puolueiden kannattajien arvomaailmaa ei ole Suomessa aiemmin mitattu valuegraphics-arvoanalyysin avulla. Analyysin on kehittänyt ruotsalainen sosiologi Hans L. Zetterberg. Tutkimus ei mittaa ihmisten sijoittumista oikeisto–vasemmisto-akselilla vaan arkielämän tilanteissa käyttäytymiseen vaikuttavia arvoja.

Suomen suurimman puolueen, kokoomuksen, kannattajat sijoittuvat perussuomalaisten ohella arvokeskiöön. He eivät keskimäärin vaadi asioihin totaalimuutosta mutteivät toisaalta täyttä jatkuvuuttakaan. Ennemminkin heille riittää joko mukautuminen tai erottautuminen.

Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Juho Rahkonen pitää koko mittauksen kiinnostavimpana tuloksena sitä, että kokoomuslaiset ja perussuomalaiset ovat arvoiltaan toistensa kaltaisia.

”Kummatkin ovat arvojoustavia, pragmaattisia, ja ovat valmiita muuttamaan periaatteitaan. Oma etu on tärkein. Kärjistäen sanottuna heistä on oleellisinta, että he voivat ajaa henkilöautolla töihin ilman pelkoa ruuhkamaksuista”, Rahkonen sanoo.

Hänen mukaansa kokoomuksessa on lievästi vallalla ”Audilla ajava liberaali toimihenkilöporukka”, mutta ”kypäräpappi-osastokaan” ei ole kadonnut.

Sosiaalidemokraatit ovat eri puolueiden kannattajista kaikkein perinteikkäimpiä. Tämä korreloi voimakkaasti korkean iän kanssa. Peräti 60 prosenttia demareista on yli 50-vuotiaita. Aatteellisuus korostuu kokoomuslaisia enemmän.

Keskustalaiset ovat hyvin traditionaalisia. Eettiset ja moraaliset periaatteet ovat tärkeitä. Nämä perhekulttuurin kannattajat rakentavat identiteettiään työn kautta. Järjestys, säännöt ja vastuullisuus ovat keskiössä. ”Maalaisihmisiä ja kansallispukumeininkiä. Heille ei Euroopan vakausrahaston perustaminen ole tärkeää”, Rahkonen kiteyttää.

Vasemmistoliiton kannattajat ovat arvoiltaan lähes identtisiä vihreiden kanssa eli moderneja. Heille on tärkeää tulla joksikin ja kehittyä. Heidän mielestään maailma ei ole valmis ja aina voi parantaa aikaisempaa. Erilaisuus hyväksytään sekä tasa-arvoa ja kansainvälisyyttä peräänkuulutetaan.

”Vihreissä on kyllä aatteen paloa. Periaatteista pidetään kiinni. Vasemmistoliitossa taas silmiinpistävää on perinteikkäiden pieni määrä. Moderni Paavo Arhinmäki on selvästi puolueen kannattajien näköinen puheenjohtaja”, Rahkonen analysoi.

Kristillisdemokraatit edustavat tasaisesti arvokentän kaikkia muita äärikulmia paitsi vaikuttajia. He ovat vihreiden tapaan avoimia etsijöitä. Kummankin naisvaltaisen puolueen kannattajat esimerkiksi kannattavat kehitysapua selvästi enemmän kuin muiden puolueiden väki. Muuten kristilliset ovat hyvin lähellä keskustan kannattajia eli jatkuvuuden puolestapuhujia.

Rkp:n kannattajat ovat toisaalta perinteikkäitä, toisaalta elämyksellisiä. Osa heistä on uudistusmielisiä, osa taas pysyviä arvoja rummuttavia.

Lisätietoja tutkimuksen tuloksista löydät tästä pdf-tiedostosta.



Haluatko lukea lisää Lankaa? Tilaa nyt uusi viikoittainen uutiskirje täältä.