Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Lasse Leipola

Kirjat.
paholainen kansissa. Keijo Ahorinta on kirjoittanut aiheesta kaksi kirjaa.Lasse Leipola

paholainen kansissa. Keijo Ahorinta on kirjoittanut aiheesta kaksi kirjaa.

Poliisin Auer-jutun asiantuntija kirjassaan: "Saatana elää ja voi hyvin nuortemme keskuudessa!"

9.5.2012 16.20

Sammeli Heikkinen

Poliisin valinta saatananpalvonnan asiantuntijaksi Jukka Lahden surman koko ajan sotkuisemmaksi muuttuvassa tutkinnassa on erikoinen.

Poliisin käyttämä eläkkeellä oleva erikoisopettaja Keijo Ahorinta uskoo saatananpalvonnasta kirjoittamiensa teoksien perusteella persoonalliseen saatanaan ja pitää myös ihmisen riivatuksi joutumista mahdollisena. Hänen käsityksensä mukaan saatana voi saada ihmisen tekemään vaikkapa väkivaltaa.

Akateemiset asiantuntijat pitävät harrastajatutkijan tulkintoja epäpätevinä.

Eilen syyttäjäpuoli esitteli uutta näyttöä, joka sen mukaan todistaa, että Anneli Auer surmasi miehensä Jukka Lahti. Julkisuudessa kovimmaksi uutiseksi nousi materiaali, jonka mukaan surma liittyisi saatananpalvontaa. Materiaalin mukaan uhrin verta ja tuhkaa olisi käytetty saatananpalvonta-rituaaleissa.

Poliisin käyttämä asiantuntija arvioi, että uhrin olkapäihin olisi tehty pistohaavoilla ylösalaisin käännetyt ristit. Lisäksi hän tulkitsi Anneli Auerin vankilasta lapsilleen lähettämään kirjeeseen piirtämät tatuointikuvion "goottilaisuuteen" liittyviksi.

Tämä asiantuntija on siis Ahorinta, joka on kirjoittanut saatananpalvonnasta kaksi kirjaa. Saatananpalvonnan monet kasvot ilmestyi 1997 ja Vihan evankeliumi, Ajan ilmiöitä Raamatun valossa 2003. Ensimmäisen kirjan on julkaisut luterilaisen kirkon Nuorten keskus ja kustantanut LK-kirjat, jonka omistavat kirkon järjestöt. Jälkimmäisen kirjan kustantaja taas on Uusi Tie, joka on evankelisluterilaisen Kansanlähetyksen kustantamo.

Kansanlähetys taas kuuluu kirkon sisällä toimivaan fundamentalistien miehittämään Viidenteen herätysliikkeeseen, eli viidesläisiin, joihin sisäministeri Päivi Räsänenkin (kd) on yhdistetty.

Vapaa toimittaja Mikko Niskasaari kirjoitti tiistaina blogissaan haastatelleensa Ahorintaa 1990-luvulla, nimenomaan saatananpalvontaan liittyen.

"Kävi ilmi, että Ahorinta uskoi maailmassa liikkuvaan persoonalliseen pahaan. Siis lihaksi tulleeseen Saatanaan - en muista, esiintyykö hän sorkalla vai ilman - joka viettelee ihmisiä pahuuteen."

Vihreä Lanka kävi Ahorinnan kirjat läpi ja niiden perusteella Ahorinta todella uskoo saatanaan ja Raamatun melko lailla kirjaimelliseen tulkintaan.

"Nuorten on saatava tietää, että saatanan valta on todellista. Valheen enkelinä se ei koskaan esittäydy todellisessa asussaan ja muodossaan. --- Saatanan kanssa ei voi leikkiä", Ahorinta kirjoittaa Saatananpalvonnan monet kasvot -kirjassa.

Toisessa kohdassa hän kirjoittaa:

"Saatanan kannalta ei tietoisella tai tiedostamattomalla palvonnalla ole mitään eroa.--- Saatana elää ja voi hyvin nuortemme keskuudessa!"

Hän näyttää käsittävän saatananpalvonnan kristinuskon kilpailijaksi ja todelliseksi uhkaksi paitsi yksilölle, mahdollisesti koko yhteiskunnalle.

"Saatana rakastaa hengellistä tyhjiötä täyttääkseen sen. Siksi juuri ajallemme on tyypillistä erilaisten saatanallisten kirkkojen, temppelien ja organisaatioiden syntyminen maahamme ja koko maailmaan", hän kirjoittaa Vihan evankeliumissa.

Ahorinta on tehnyt Raumalla nuorisotyötä 1980-luvun lopulta. Hän kertoo Saatananpalvonnan monissa kasvoissa törmänneensä saatananpalvontaan nuorten keskuudessa ja ryhtyneensä siksi tutkimaan asiaa.

Hänen mukaansa oppaaksi tarkoitettu kirja perustuu nuorten kanssa käytyihin keskusteluihin. Ahorinta ei paljasta keskustelujen määrää tai laatua, mutta kirja - kuten myös Vihan evankeliumi - sisältää useita elämäntarinoita ja keskustelukatkelmia.

Ahorinta käsittelee kirjoissaan saatananpalvontaa hairahtumisena ja riippuvuuden tai sairauden kaltaisena tilana, josta nuoren voi auttaa terapialla ja rakkaudella. Varsinkin Vihan evankeliumissa hän tuo kuitenkin esiin näkemyksen, että täydellinen "eheytyminen" vaatii myös yliluonnollisen osan.

"Lopullisen paranemisen takaa Jumalan tekemä "ammatillinen" yhteistyö ihmisen kanssa. Olemme siis Jumalan työpareja. Toimimme tiiminä Hänen johdossaan ja alaisuudessaan."

Näin Ahorinta tulee kirjassaan lähelle ajatusta siitä, että saatana tai paha henki voi saada ihmisen tekemään vaikkapa väkivaltaa.

"Saatananpalvojat, saatanan vihan hedelmät, sanovat sisäisen äänen kehottaneen heidät tekoihin, joista he purkauksen ohi mentyään eivät muista yhtään mitään, eivätkä voi täten ymmärtää tekojensa raakuutta."

Hänen mielestään Raamatussa mainittua riivaamista onkin edelleen olemassa.

Ei ole selvillä, kuinka pitkälti tulkinta saatananpalvonnasta Auerin tapauksessa perustuu Ahorinnan asiantuntijalausuntoon.

Syyttäjäpuoli tuntui jo keskiviikkona hätkähtäneen asian saamaa julkisuutta, sillä jutun pääsyyttäjä Jukka Valkama kiiruhti vakuuttamaan MTV3:n haastattelussa, että saatananpalvontaa pidetään vain mahdollisuutena, eikä se ole jutun pääasia.

On epäselvää, miksi poliisi valitsi jutun asiantuntijaksi fundamentalistikristittyjä lähellä olevan harrastajatutkijan, kun saatananpalvonnasta on Suomessakin tehty akateemista tutkimusta, muun muassa väitöskirjoja. Helsingin Sanomien haastattelema teologian tohtori Marja Hermonen ei nähnyt Auerin kirjeen kuvioissa yhteyttä saatananpalvontaan.

Radio Rockin Heikelä Korporaatio taas haastatteli saatananpalvonnasta väitellyttä Titus Hjelmiä, joka piti Auerin jutun palvontaväitteitä vastuuttomina ja muistutti ettei Suomessa ole tehty yhtään todistetusti saatananpalvontaan liitettyä henkirikosta.

"Saatananpalvonta on liukas käsite. Organisoitua kulttitoimintaa ei ole ollut todistetusti missään, vaikka sitä on puhuttu eri puolilla maailmaa", Hjelm sanoi.

Auerin tapaus menee korkeimman oikeuden käsittelyyn.

Korjattu uhrin nimeksi Jukka Lahti. 

rikollisuus  poliisi  oikeudenkäynti  saatananpalvonta 



Haluatko lukea lisää Lankaa? Tilaa nyt uusi viikoittainen uutiskirje täältä.