Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Polttokennoautot tulevat: Poliittisilla päätöksillä jo kiire

13.9.2011 9.52

Lasse Leipola

Polttokennoteknologiaan perustuvat autot tulevat sarjatuotantoon jo vuonna 2015, arvioi Tekes.

”Se on tällä hetkellä tulevaisuuden autovaihtoehdoista ainoa, jolla on mahdollisuus tarjota lähes nykyautojen suorituskyky – ei pelkästään nopeuden ja kiihtyvyyden kannalta vaan myös ajettavan matkan pituuden suhteen”, sanoo VTT:n erikoistutkija Juhani Laurikko.

Hänen mukaansa akkukäyttöisille sähköautoille rakennettava latausinfrastruktuuri tulee Euroopan tasolla monta kertaa kalliimmaksi kuin vedyllä toimiville polttokennoautoille. Suomessa tosin tilanne on toinen, koska autojen lämmitykseen käytettävää infrastruktuuria voidaan osin hyödyntää latausverkostossa.

Vetykäyttöisiä autoja arvioidaan valmistettavan muutaman vuoden kuluttua jo noin 100 000 vuodessa. Se tarkoittaa, että infrastruktuuria koskevilla päätöksillä alkaa olla jo kiire.

”Hiilettömän liikenteen ja ajoneuvojen yleistyminen tuntuvat vielä kaukaiselta asialta, mutta tosiasiassa päätöksenteon kannalta on toimittava jo nyt, sillä investointisyklit infrastruktuuriin ovat pitkiä”, sanoo yli-insinööri Maria Rautavirta Liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Tekesin oma Polttokennot-ohjelma on edennyt niin pitkälle, että on aika kehittää loppukäyttäjätuotteita ja liiketoimintaa. Suomi on yksi alan edelläkävijöistä.

”Suhteellisesti mitattuna Suomen tutkimus- ja kehitysrahoitus on maailmassa viidenneksi suurin. Absoluuttisesti Yhdysvallat ja Japani sijoittavat polttokennoihin eniten rahaa, mutta näinkin mitattuna Suomi on maailmassa sijalla 11”, ohjelmaa koordinoiva Anneli Ojapalo kertoo.

liikenne 




Viite