Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Kuin kaksi marjaa? Reiluutta lukuunottamatta logoissa ei juurikaan ole yhtäläisyyksiä.

Kuin kaksi marjaa? Reiluutta lukuunottamatta logoissa ei juurikaan ole yhtäläisyyksiä.

Reilun kaupan yhdistys ei aio puuttua Rkp:n kampanjaan

8.5.2008 10.05

Lasse Leipola

Rkp voi käyttää kunnalisvaalikampanjassaan oikeudenmukaisuutta ja reiluutta tarkoittavaa rättvist-sanaa. Reilun kaupan edistämisyhdistys on ollut yhteydessä puolueeseen ja asiasta on sovittu ”hyvässä hengessä”.

Rkp kertoi eilen lähtevänsä kunnallisvaaleihin reiluusteemalla. Puolueen puheenjohtajan Stefan Wallinin mukaan oikeudenmukaisuus tulee kielen ja liberalismin rinnalle Rkp:n politiikassa. Puolue käyttää kampanjansa logona reiluusmerkkiä.

”Kuka tahansa saa käyttää yleiskielen rättvist-sanaa. Rkp:n tiedotteessa sanottiin sen sijaan, että puolue on 'rättvisemärkt', joka on meidän merkin ruotsinkielinen nimi”, kertoo yhdistyksen viestintäpäällikkö Janne Sivonen.

Sivonen toivoi aamun Helsingin Sanomissa, ettei termiä käytettäisi muissa yhteyksissä.

Sivosen mukaan Reilun kaupan merkistä on tehty päätöslauselma Euroopan parlamentissa. Sen mukaan reilu kauppa -termiä tulisi käyttää ainoastaan reilun kaupan kriteerit täyttävien tuotteiden yhteydessä.

”Merkkiä pidetään niin positiivisena, että se on haluttu suojata, koska on täysin mahdollista, että joku haluaisi ottaa sen käyttöönsä, vaikka ei ole täyttänyt kriteereitä”, Sivonen sanoo.

Hänen mukaansa väärinkäytöksiä ei ole juurikaan tapahtunut.

”Joskus toimittajat sotkevat Reilun kaupan merkin muihin eettisen tuotannon sertifikaatteihin, mutta varsinaisten sertifikaattien yhteydessä merkkiä ei ole käytetty”, Sivonen muistelee.




Viite