Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Don-vip / Wikimedia Commons (CC-BY-SA)

Airbus A380.
Päästöbongausta. EU haluaa leikata lentoliikenteen päästöjä nopeammin ja tiukemmin kuin muut maat.Don-vip / Wikimedia Commons (CC-BY-SA)

Päästöbongausta. EU haluaa leikata lentoliikenteen päästöjä nopeammin ja tiukemmin kuin muut maat.

Reuters: EU ja USA vääntävät lentopäästöistä – seitsemisen viikkoa aikaa

24.7.2013 10.27

Lasse Leipola

Euroopan unionin ja Yhdysvaltojen edustajat käyvät kiivaita neuvotteluja lentopäästöjen leikkaamisesta, kertoo uutistoimisto Reuters. Asiasta on määrä päättää YK:n alaisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n yleiskokouksessa syyskuussa.

"Ajaudumme suuriin ongelmiin, mikäli neuvottelut eivät etene seuraavien kuuden, seitsemän viikon aikana. Olemme korostaneet, että se, mitä on tällä hetkellä pöydällä, ei riitä", viime viikon neuvotteluihin EU:n puolelta osallistunut saksalaismeppi Peter Liese sanoo Reutersille.

EU päätti alkuvuodesta jäädyttää yksipuolisesta aloittamansa lentoliikenteen päästökaupan helpottaakseen kansainvälisiä neuvotteluja. Tästä huolimatta Liese arvioi sovun mahdollisuudeksi vain 50 prosenttia.

Jos sopua ei synny, uhkaa EU:n ja Yhdysvaltojen välille nousta kauppasota, sillä komissio on ilmoittanut käynnistävänsä päästökaupan uudelleen, jos vastaavasta mekanismista ei tehdä kansainvälistä päätöstä.

Lentoyhtiöt sopivat kesäkuun alussa, että niiden toiveena on markkinapohjainen päästövähennysmekanismi.

"Markkinapohjaisista päästövähennyksistä sopiminen ei ole helppo urakka hallituksille. Se oli tarpeeksi vaikeaa jo lentoyhtiöille mahdollisten talousvaikutuksien vuoksi. Nousevien markkinoiden nopeasti kasvavien lentoyhtiöiden ja perinteisten yhtiöiden olosuhteiden yhteensovittaminen vaatii joustavaa lähestymistapaa ja yhteisymmärrystä. Mutta kestävä kehitys on lentoliikenteen lupa kasvuun”, lentoyhtiöiden yhteistyöelin IATA:n johtaja Tony Tyler sanoi tuolloin.

lentoliikenne  päästöt 




Viite