Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

SXC

Kontit.
Aalloille vai asfaltille? Rikkipäästöjen rajoittamisen pelätään ajavan kuljetuksia meriltä teille.SXC

Aalloille vai asfaltille? Rikkipäästöjen rajoittamisen pelätään ajavan kuljetuksia meriltä teille.

Suomalaismeppi patistaa ministeriä jatkamaan happosateiden torjuntaa

15.12.2010 11.01

Lasse Leipola

Europarlamentaarikko Satu Hassi (vihr) ihmettelee Suomen halua lykätä leikkauksia laivaliikenteen rikkipäästöihin. Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk) on varoittanut, että vähärikkiseen polttoaineeseen siirtyminen nostaa huomattavasti merirahdin kustannuksia ja saattaa siten siirtää liikennettä maanteille.

”Oikeasti kyse ei ole kovin kalliista hankkeesta. Laivojen piippuihin asetettavat savukaasujen puhdistimet, jotka ovat yksi tapa päästä vaadittuun rikkitasoon, maksavat itsensä takaisin jo yhdessä vuodessa. Suomen arvioima polttoaineen hinnan nousu vastaa suurin piirtein Suomen maatieliikenteen dieselveroa, ei enempää”, Hassi sanoo tiedotteessaan.

”Jos halutaan estää pelättyä rahtiliikenteen siirtymistä maanteille, Suomen pitää ensisijaisesti verottaa dieseliä nykyistä enemmän. Rekkojen käyttämän dieselin verohan on Suomessa tällä hetkellä alhainen verrattuna muihin EU-maihin.”

EU-maat päättivät vuonna 2008, että laivaliikenteen rikkipäästöjen rajaa lasketaan vuonna 2015 nykyisestä 1,5 prosentista 0,1 prosenttiin. Laivojen päästöjä halutaan rajoittaa, koska ne aiheuttavat happosateita sekä vuosittain noin 27 000 ihmisen ennenaikaisen kuoleman EU:ssa.

Hassi ei usko, että asiaa otetaan uuteen käsittelyyn.

”EU-komission puheenjohtaja Barroso kuin ympäristökomissaari Potočnik ovat tyrmänneet ajatuksen, että EU ajaisi asian avaamista uudelleen. Potočnikin mukaan se olisi todellinen karhunpalvelus EU:n määrätietoiselle työlle asiassa”, Hassi sanoo.

liikenne  saasteet  päästöt  laivat 




Viite