Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Sammeli Heikkinen

Tallinnan ratikka.
Tere tulemast! Tallinnan joukkoliikenne ei maksa kaupungin asukkaille enää mitään.Sammeli Heikkinen

Tere tulemast! Tallinnan joukkoliikenne ei maksa kaupungin asukkaille enää mitään.

Tallinnaan tuli maksuton joukkoliikenne – kriitikot moittivat päätöstä hätäiseksi

18.1.2013 9.31

Anna Takala

Liikenneruuhkat eivät helpota. Ruuhkaista joukkoliikennettä ei kehitetä riittävästi. Uusia matkustajia saadaan lähinnä jalankulkijoista ja pyöräilijöistä.

Asiantuntijoilta ei heru kiitoksia Tallinnan päätökselle tarjota kaupunkilaisille ilmainen joukkoliikenne tämän vuoden alusta.

”Se oli populistinen päätös ilman taustaselvityksiä tai toimintaohjelmaa”, toteaa Tallinnan Stockholm Environment -instituutissa työskentelevä kaupunkitutkija Mari Jüssi.

Tallinnan pormestari, keskustan Edgar Savisaar esitteli idean alkuvuodesta 2012. Tallinnalaisten mielipidettä lippuhintojen poistosta tiedusteltiin maaliskuussa äänestyksellä, ja päätös ilmaisesta joukkoliikenteestä tehtiin kaupunginvaltuustossa syyskuussa. Lähestyvien kunnallisvaalien on arveltu vauhdittaneen päätöstä.

Päätöksenteon nopeus on kirvoittanut kritiikkiä.

Tallinnan teknillisen yliopiston professori Dago Antov ihmettelee, ettei maksuttomuuden vaikutuksista tehty kunnollista ennakkoselvitystä. Helsingissä 2008 tehdyn selvityksen mukaan valtaosa maksuttoman joukkoliikenteen uusista matkoista korvaisi lyhyitä kevyen liikenteen matkoja. Antov arvelee Tallinnassa käyvän samoin.

”Todennäköisesti iso osa joukkoliikenteen käytön kasvusta on lyhyttä ja spontaania käyttöä. Toki joku autoilija voi siirtyä joukkoliikenteeseen.”

Tallinnassa on syksyn mittaan otettu käyttöön uusi lippujärjestelmä, jonka avulla on tarkoitus kerätä tarkempaa tietoa joukkoliikenteen käytöstä. Uusi matkakortti on oltava kaikilla, ja sitä pitää näyttää lukulaitteelle aina, kun nousee kulkuneuvoon.

”Matkakortti tekee arjesta nykyaikaisempaa ja parantaa tallinnalaisten elämää”, arvioi uudistusta tallinnalainen Maksim Bolotskii.

Autonomistaja Vladimir Nikiforov pitää ilmaista joukkoliikennettä houkuttelevana vaihtoehtona.

”Uskon käyttäväni julkista liikennettä nyt enemmän, sillä pysäköinti Tallinnassa on vaikeaa ja polttoaineen hinta nousee jatkuvasti.”

Kaupungin ruuhkia uudistus ei pura, sillä ilmainen joukkoliikenne on suunnattu vain Tallinnan asukkaille eikä koske seutulinjoja tai lähijunaliikennettä.

Joukkoliikenteen käyttöaste on jo nyt Tallinnassa korkea, 40 prosenttia kaikista matkoista. Auton käyttöaste on vain 26 prosenttia. Ruuhkissa istuu tallinnalaisten autoilijoiden lisäksi paljon kehyskuntien asukkaita. Näissä kunnissa auton käyttöaste on 85 prosenttia työmatkaliikenteestä.

Maksuttoman joukkoliikenteen vuosittaiset kustannukset ovat 14,3 miljoonaa euroa. Tallinnan kaupunki on laskenut kattavansa kustannukset yhdistämällä kaksi bussiyhtiötä ja saamalla lisää verotuloja ilmaisen joukkoliikenteen perässä Tallinnan asukkaiksi rekisteröityneiltä kaupunkilaisilta.

Dago Antovia eivät kaupungin laskelmat vakuuta.

”Kaupunki on puhunut vain lipputulojen merkityksen korvaamisesta, ei joukkoliikenteen parantamisesta”, hän muistuttaa.

Myös kaupunkitutkija Jüssi toivoisi kaupungilta tarkempia suunnitelmia joukkoliikenteen kehittämisestä.

”Julkinen liikenne on ruuhkainen, eikä sen verkosta ole kehitetty 30 vuoteen. En usko, että lipputulojen poisto on hyvä tapa kehittää Tallinnan joukkoliikennettä.”

Kaupunki päätti tammikuun alussa laittaa linjoille lisää kalustoa: 20 lisäbussin, 3 johdinauton ja 2 raitiovaunun on tarkoitus vastata kysynnän kasvuun. Tarkat tilastot matkustajamäärien muutoksista kaupunki saa tammikuun loppupuolella.

liikenne  viro  tallinna 




Viite