Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Aleksi Neuvonen.
Hautoja. Aleksi Neuvonen kirjoittaa Suomen brändin puhtaaksi.

Hautoja. Aleksi Neuvonen kirjoittaa Suomen brändin puhtaaksi.

Tekeekö Demos brändityöryhmän työt, Aleksi Neuvonen?

21.10.2010 15.27

Anu-Elina Lehti

Jorma Ollilan johtaman Suomen maabrändivaltuuskunnan loppuraportti valmistuu marraskuussa. Helsingin Sanomat uutisoi viikonloppuna, että brändityöryhmä on päättänyt tilata raportin kirjoitustyön ajatushautomo Demos Helsingiltä.

Muun muassa maabrändityöryhmään kuulunut historioitsija Laura Kolbe on sanonut, että valtuuskunnan ajattelutyö jäi keskeneräiseksi.

Tekeekö Demos Helsinki nyt työt maabrändiryhmän puolesta, tutkimusjohtaja Aleksi Neuvonen?

”Meitä on pyydetty kirjoittamaan tietyistä teemoista analyyseja ja toimenpide-ehdotuksia.”

Miksei brändityöryhmä osannut itse kirjoittaa raporttiaan?

”En ole tainnut edes kysyä. En tiedä miten asia oli alunperin suunniteltu, meille tosiaan on annettu aineisto, josta raportti kootaan.”

Demos Helsingin kirjoittama raportti käsittelee muun muassa opettamista, arkiluovuutta sekä luontoa, luomutuotantoa ja vesiosaamista.

Valtuuskunnan strategiatyöryhmää konsultoi brittiläinen maabrändiguru Simon Anholt, jolle maksettiin 150 000 euron palkkio. Millaisen summan Demos Helsinki tästä kirjoitustyöstä laskuttaa?

”En tiedä pystynkö summaa kertomaan, kun emme ole sopineet asiasta tilaajan kanssa. Se on ihan normaali summa, asiassa ei ole ylä- eikä alakanttiin mitään ihmeellistä.”



Haluatko lukea lisää Lankaa? Tilaa nyt uusi viikoittainen uutiskirje täältä.