Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Eduskunta

Sanna Perkiö
Konsultit kehiin. Kokoomuksen Sanna Perkiö haluaa tuoda tärkeät asiat keskusteluun. Apuna on viestintätoimisto Viherjuuri. Eduskunta

Konsultit kehiin. Kokoomuksen Sanna Perkiö haluaa tuoda tärkeät asiat keskusteluun. Apuna on viestintätoimisto Viherjuuri.

Viestintätoimisto markkinoi Sanna Perkiön lakialoitetta

24.3.2009 14.49

Jussi Karmala

Maanantai-aamuna soi toimituksen puhelin. Viestintätoimisto Viherjuuri tarjosi juttua kokoomuksen kansanedustajan, tekniikan tohtori Sanna Perkiön lakialoitteesta, jossa tämä esittää ydinvoimaloiden hukkalämmön verottamista vaihtoehtona windfall-verolle.

Tällaiseen en ole ennen törmännyt: poliittista juttua kansanedustajan lakialoitteesta tarjoaa viestintätoimisto. Pitääkin heti kysyä Perkiöltä lisää.

”Olen itse toiminut pitkään asiantuntijatehtävissä. Arvostan, että asiat hoidetaan laadukkaasti”, Perkiö perustelee viestintätoimiston käyttöä.

Viherjuurta pidetään melko hintavana mainos- ja viestintätoimistona. Perkiö ei kuitenkaan vastaa kysymykseen tuleeko viestintätoimiston käyttö kalliiksi. Se on hänen mielestään henkilökohtainen asia.

Perkiö ei osaa sanoa, käyttävätkö muut kansanedustajat viestintätoimistoja henkilökohtaiseen viestintäänsä.

Soittokierros kokoomuksen, demareiden ja vihreiden tiedottajille paljastaa vain sen, etteivät tiedottajatkaan osaa sanoa mitään varmaa. Vihreistä ilmeisesti kukaan ei vielä käytä viestintätoimistoa viestintäänsä. Mediaseurantapalveluita kyllä ostetaan.

Viherjuuri Helsingin johtaja Päivi Härkönen kertoo, että vaikuttajaviestinnän kysyntä kasvaa koko ajan.

”Tätä voivat käyttää yritykset, organisaatiot ja yksityiset henkilöt.”

Eikö vaikuttajaviestintä ole yleensä suuntautunut lobbareilta poliitikkojen suuntaan, eikä niinkään poliitikoilta kansalaisten tai median suuntaan?

”Viestintä on kahdensuuntaista. Tiettyjen yhteiskunnallisten asioiden nosto julkisuuteen on tärkeää”, Härkönen sanoo.

Poliitikoille viestintätoimistot tarjoavat neuvoja siitä, miten viestiä eri tilanteissa. Viestintätoimistoilla menee laman keskellä paremmin kuin mainostoimistoilla. Median mainosmyynnin väheneminen ei koettele viestintätoimistoja samalla lailla.

Tällä hetkellä toimittajille jaellaan potkuja monissa mediataloissa. Vastaavasti viestintätoimistot ja yritysten viestintäosastot paisuvat. Riippumaton tiedonvälitys voi joutua vaaraan.

Härkönen ei näe tällaista uhkaa. Hänen mielestään ammattitoimittajat osaavat tehdä itse perustelunsa ja johtopäätöksensä siitä, mistä kirjoittavat.

Sanna Perkiön mielestä viestintätoimiston käyttö kertoo siitä, että koko yhteiskunta on ammattimaistumassa.

”Politiikka tuntuu tulevan viimeisenä.”

media  politiikka 2.0 




Viite