Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

SXC

Likainen rengas.
Vanhassa vara parempi? Uudet ekorenkaat säästävät polttoainetta, mutta pidentävät jarrutusmatkaa. SXC

Vanhassa vara parempi? Uudet ekorenkaat säästävät polttoainetta, mutta pidentävät jarrutusmatkaa.

Ympäristöystävälliset renkaat vaarallisia märällä tiellä

14.8.2008 9.35

Lasse Leipola

Ekorenkaat säästävät polttoainetta, mutta pidentävät auton jarrutusmatkaa. Ruotsalaisen Teknikens Värld -lehden tekemässä testissä tällaiset alhaisen vierintävastuksen renkaat pidensivät jarrutusmatkaa metrikaupalla.

Euroopan unionin komissio haluaisi ekorenkaista pakolliset vuonna 2012, koska niiden käyttäminen vähentää polttoaineen kulutusta noin kolmella prosenttilla.

Testin paras rengas, saksalaisvalmisteinen Pirelli P7, pysäytti auton sadan kilometrin tuntivauhdissa märällä alustalla hieman yli 78 metrin jarrutuksen jälkeen.

Sen sijaan Bridgestonen Turanza ER300 pysähtyi vasta 92 metrin jälkeen. Auton vauhti oli 78 metrin kohdalla vielä lähes 50 kilometriä tunnissa – vauhti, jossa alle jäävä jalankulkija voisi päästä hengestään.

Bridgestonen rinnalla testin huonoimmiksi valittiin toinen ekorengas, Toyo Proxesin CT01.

Jo viime vuoden marraskuussa rengasyhtiö Continentalin kehitysjohtaja Burkhard Wies varoitti brittiläisessä Auto Express -lehdessä ekorenkaiden vaaroista.

”Testi ovat osoittaneet, että jopa laadukkaiden alhaisen vierintävastuksen renkaiden jarrutusmatkat ovat kostealla alustalla 10 prosenttia huonommat kuin tavallisilla yleisrenkailla”, Wies sanoi.

Hänen mukaansa ekorenkaiden yleistyminen lisää väistämättä onnettomuuksien määrää.

liikenne 




Viite