Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Kyttä kahvilassa

15.12.2017

Ekokyttä

Käyttäjän Ekokyttä kuva
Ekokyttä ratsaa ympäristöä ohituskaistana käyttäviä. Ilmiannot: toimitus@vihrealanka.fi

Ekokyttä on pienen ja paikallisen liiketoiminnan ystävä ja siksi huolestunut Helsingin parhaille liikepaikoille nopealla tahdilla ilmestyvistä Espresso House -kahviloista.

Tapaus: Espresso Housen päätuote on tietenkin kahvi. Sitä saa kolmella merkinnällä: Direct Trade, Single Origin ja Single Estate. Direct Trade lupaa, että tilan saama hinta ylittää selkeästi sekä Reilun kaupan hinnat että markkinahinnat, ja takaa työntekijöille korkeamman palkkatason. Single Origin ja Single Estate eivät lupaa kuin jäljitettävyyttä.

Syyte: Reilun kaupan sertifikaatti edellyttää ulkopuolista valvontaa. Direct Trade on pelkkä markkinointitermi, joka perustuu vain Espresso Housen lupaukseen.

Puolustus: ”Meille Direct Trade ei ole markkinointifraasi. Käytämme paljon aikaa ja resursseja kahvitiloilla vierailuihin ja tutustumme paikallisiin olosuhteisiin. Neuvottelemme hinnat yhdessä varmistaen, että toiminta on kestävän ja pitkäjänteisen kehityksen mukaista. Oma paahtimomme mahdollistaa sen, että pystymme olemaan joustavia viljelijöidemme suuntaan. Uskomme, että paras tapa ostaa kahvia on suoraan viljelijöiltä”, vastaa Espresso House Finlandin toimitusjohtaja Anssi Thureson.

Tuomio: Jos Direct Trade on niin hyvä kuin Espresso House lupaa, niin ei muuta kuin reilun kaupan paperit vetämään. Sitten kyttäkin lupaa tulla kupilliselle.





Viite